ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

Very satisfied Satisfied Neutral Dissatisfied Very dissatisfied
واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کووید-۱۹
علمی

دانشمندان یکبار دیگر فرضیه تولید ویروس کرونا در آزمایشگاه‌ها را رد کردند

فرضیه‌های زیادی در رابطه با ویروس کرونا وجود دارد که یکی از آن‌ها، تولید این ویروس در آزمایشگاه است. در حقیقت برخی بر این باورند که کووید-۱۹ توسط انسان ساخته شده، موضوعی که دانشمندان تا ...

محمد قریشی
محمد قریشی منتشر شده در ۱ اردیبهشت ۱۳۹۹  |  ۲۳:۳۰

در دیجیاتو ثبت‌نام کنید

جهت بهره‌مندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخش‌های مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید.

عضویت در دیجیاتو

فرضیه‌های زیادی در رابطه با ویروس کرونا وجود دارد که یکی از آن‌ها، تولید این ویروس در آزمایشگاه است. در حقیقت برخی بر این باورند که کووید-۱۹ توسط انسان ساخته شده، موضوعی که دانشمندان تا به امروز آن را رد کرده‌اند.

مقامات اطلاعاتی دولت ایالات متحده آمریکا در گذشته نه چندان دور اعلام کردند که در حال بررسی فرضیه‌هایی مبنی برای تولید ویروس کووید-۱۹ در آزمایشگاه هستند، البته تا به امروز مدرکی برای این موضوع منتشر نشده. ایمونولوژیست موسسه بهداشت منزیز کوئینزلند، «نیگل مک میلان» در این رابطه اعلام کرده:

«تا به امروز تمام مدارک حاکی از آن هستند که ویروس کرونا از طبیعت به انسان منتقل شده و بشر آن را تولید نکرده است. اگر به دنبال طراحی این ویروس در آزمایشگاه بودید، تغییرات توالی دیگر معنایی نداشت چرا که تمام شواهد قبلی به شما می‌گویند که این موضوع می‌تواند باعث خطرناک‌تر شدن ویروس شود. در حال حاضر هیچ سیستمی در آزمایشگاه‌ها برای ایجاد برخی تغییرات وجود ندارد.»

اواخر ماه گذشته میلادی مقاله‌ای در Nature Medicine منتشر شد که در آن محققان با بررسی اطلاعات ژنومی SARS-CoV-2، مخصوصا بخش‌های گیرنده ویروس (RBD)، سعی در کشف چگونگی جهش ویروس به نسخه‌های کشنده‌تر داشتند. محققان در این تحقیق متوجه شده بودند که این ویروس از نظر ژنتیکی دستکاری نشده. یکی از نویسندگان این مقاله در آن زمان اعلام کرده بود:

«با مقایسه داده‌های توالی ژنوم برای گونه‌های شناخته شده ویروس کرونا، با اطمینان می‌توانیم بگوییم که این ویروس در طبیعت تولید شده. دو ویژگی ویروس، جهش در بخش RBD شاخک پروتئین و ساختار منحصر به فرد آن، دستکاری کووید-۱۹ در آزمایشگاه را رد می‌کند.»

اگرچه شکی در این وجود ندارد که این ویروس در آزمایشگاه و توسط انسان ساخته نشده، اما نگرانی‌ها در رابطه با فرار آن از آزمایشگاه‌ها در حال افزایش است. بسیاری موسسه ویروس شناسی ووهان را متهم کرده‌اند و حتی واشنگتن پست اخیرا در گزارشی به این موضوع اشاره کرده بود که مقامات ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۱۸ در رابطه با امنیت این آزمایشگاه ابراز نگرانی کرده‌اند. شاید جالب باشد بدانید این آزمایشگاه در حال بررسی ویروس‌های مربوط به خفاش‌ها بوده است.

کووید-۱۹

ویروس شناس استرالیایی، «ادوارد هولمز» در رابطه با شباهت ویروس کووید-۱۹ و ویروس خفاش‌ها اعلام کرده:

«RaTG13 نزدیکترین ویروس خفاش شناخته شده به ویروس کرونا است که در موسسه ویروس شناسی ووهان نگهداری می‌شد. هم اکنون گمانه‌زنی‌های بی پایه و اساسی مبنی بر این وجود دارد که کرونا از این ویروس منشا گرفته. RaTG13 از استان دیگری از چین، یوننان جمع آوری شده و ربطی به ووهان ندارد و علاوه بر این، واگرایی توالی ژنوم میان این ویروس و SARS-CoV-2 معادل ۵۰ سال تکامل است.»

ویروس‌ها به صورت طبیعی در همه میزبان‌ها می‌توانند جهش پیدا کنند، فرقی نمی‌کند ویروس به انسان سرایت کرده، در بدن حیوانات حضور دارد یا حتی در آزمایشگاه نگهداری می‌شود، می‌تواند در تمام آن‌ها جهش کند. متاسفانه هنوز دانشمندان اطلاعی از نحوه جهش و همچنین محلی که کرونا جهش پیدا کرده، ندارند، البته بسیاری به این موضوع اشاره می‌کنند که حیوانات در این زمینه نقش داشته‌اند.

در حالی فرضیه تولید ویروس کرونا در آزمایشگاه مطرح می‌شود که دانشمندان از چندین سال پیش شیوع یک ویروس همه گیر را به دولت‌ها هشدار داده بودند. برای مثال مدیر موسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی در ایالات متحده آمریکا، «آنتونی فاوچی» در سال 2017 به دولت این کشور احتمال شیوع یک بیماری همه گیر را هشدار داده بود. به اعتقاد اپیدمیولوژیک دانشگاه لاتروب، «حسن ولی» برخی دولت‌ها قصد دارند از بحران کنونی بهره‌برداری سیاسی کنند و مردم با عدم توجه به شایعات باید مانع از انجام چنین کاری شوند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
نظرات ثبت شده (26 مورد)
  • pylordvader

    برای این روز های کرونایی سریال X-File را توصیه می کنم یک سریال زیر خاکی و بسیار فوق العاده که بخوبی شما را با این دانشمندان اشنا می کند

  • pylordvader

    همچین می گویید دانشمند کسی ندونه فکر می کنه فیلم خالییودی است بابا صد تای این دانشمند ها را پلیس امریکا و المان لوله می کنند ?

  • Mr. J

    کاری به واقعیت مساله ندارم اما اگر فیلم dark waters رو دیده باشید متوجه میشید که حرف دانشمندا و حتی ارگانهای بزرگی مثل سازمان بهداشت جهانی مفت نمیرزه.

  • eimanarenji

    دانشمندها قبلا کروی بودن کره زمین و همچنین جازبه زمین و خیلی چیزهای دیگه رو هم رد کرده بودن،?

  • pylordvader

    ادامه تحریم های دارویی امریکا کاملا تایید می کند که امریکا بر علیه ایران جنگ بیوتروریسم راه انداخته است

    • رسول

      یه سوال داشتم از شما . شما بری طلا بفروشی مغازه دار دست کنه تو کشو 50 چک در بیاره 20 تاشم جلوت امضا کنه در صورتی اون پول معلوم نیست چیه شما میگیری میای بیرون - من نمیدونم شما چرا با عقب افتادگی کشور پیشرو شدین یا منافع همین مدم ناگاه هست برای برخی ها - از نظر داریویی حتی شخص هم از ایران میتونه دارو بیاره ولی چون داستان همون پول کثیف هست بین راه به مشکل میخوره - در صورتی که پول مشخص به راحتی خرید انجام میشه

      • Mohammad amirseifi

        رسول جان،اینا رو فقط گزارش بده،لطفا با این جور آدما بحث نکن

      • pylordvader

        پیشرفت ایران وابسته به آمریکا نیست بلکه آمریکا از پیشرفت ایران ممانعت می کند آمریکا نه تنها با ایران مراوده نمی کند بلکه مانع دیگران هم می شود شما در دشمنی آمریکا شک نکن چون خود آمریکایی ها این را انکار نمی کنند

  • alireza kolbadi

    رهبر مملکت میگه کار امرکاست،شما چطور جرات میکنید مقاله ای نشر بدید که این توهم توطئه رو رد میکنه،اصلا اونا بگن،شما نباید بگین و باعث تشویش اذهان عمومی بشین

    • porsesh

      جالبه خودت هم میگی توهم توطئه!!! وقتی میگین متعصب هستید و فرد متعصب متفکر نیست به این دلیل هست

      • alireza kolbadi

        نکته همینه

    • pylordvader

      امریکا با چین جنگ اقتصادی دارد
      امریکا از 2018 شروع به تحریک نظامی در دریای چین می کند
      امریکا در هنگ کنگ اشوب می کند
      2019 امریکا همزمان با سال نو چینی ویروسی را که از طریق دریای چین تایوان و هنگ کنگ وارد چین کرده در ووهان پخش می کند
      امریکا حتی از ویروسی که پخش کرده اطلاع دقیقی ندارد و ترامپ می گوید ویروس در اقیانوس غرق می شود
      امریکا واکسن را دارد ولی سعی دارد تا واکسن را به قیمت گزاف به چین بفروشد ترامپ طمع می کند و گسترش ویروس را در ایتالیا نیز اغاز می کند پمپیئو و قوم برعنداز فشار می اورند تا مستقیما ویروس در داخل ایران نیز پخش شود
      ویروس گویا پرواز کرده و از ووهان به گیلان قم و ایتالیا می رود تاجیکستان افغانستان ترکیه موردی ثبت نکردند ولی ایران به پیک می رسد
      چاه کن امریکایی در چاه خود کنده گیر می کند گویا گمان نمی کرد ویروس اینقدر منتشر شود 40000 امریکایی کشته می شوند امریکا اگر بخواهد واکسن عزیز را اعلام کند دیگر نمی تواند انرا به قیمت گزاف به چین و اروپا بفروشد و باید رایگان به صد ها هزار امریکایی بدهد
      پس ترجیح می دهد واکسن را بایکوت کند
      من ذره ای به صحت حرف های امام خامنه ای شک ندارم

  • pylordvader

    مهمترین عامل در موفقیت یک سلاح میکروبی وجود نیروی انسانی لازم است امریکا قبلا از سربازان خود برای انجام این ازمایشها یا مردم شهر های دور افتاده استفاده می کرد ولی در زمان روزولت و دستیابی امریکا به بمب اتمی امریکا ازمایشگاه های سری خود را به ژاپن اقیانوس هند اروپا انتقال داد و برای تامین نیروی انسانی از یتیم خانه های اروپایی و مردم امریکای لاتین استفاده کرد
    همزمان شوروی نیز ازمایش های خطرناکی انجام می داد ولی مانند امریکا ازمایشگاه های خود را به بیرون شوروی منتقل نکرد
    بعد از فروپاشی شوروی کشور های اروپای شرقی نیز به جمع ازمایشگاه های میکروبی امریکا پیوستند المان و ایتالیا در این زمینه پیشتاز بودند
    اسرائیل نیز ازمایش های خطرناک خود را بر روی اسرای فلسطینی و لبنانی انجام می داد و توانست با فریب صدام به بهانه جنگ ازمایشگاه گسترده شیمایی را در عراق تاسیس کند و با کمک اقوام مخفی یهودی تا الان هم این ازمایشگاه سری پیدا نشده است

    • alireza kolbadi

      شما هم شیعه ی ۱۵ امامی هستین؟منم به امام خمینی و امام خامنه ای و سردار سلیمانی اعتقاد دارم

  • pylordvader

    قطعا در چنین عملیات تروریستی که سیا یا موساد انجام می دهد هرگز از یک ویروس ازمایشگاهی استفاده نمی شود قبلا ویروس های طبیعی مانند ابله امتحان خود را بر ضد سرخپوستان به خوبی پس داده اند 100 سال پیش نیز امریکا برای ایجاد اسرائیل بزرگ ویروس وبا را وارد ایران کرد ولی خوشبختانه به علت وجود راه ابریشم و روابط سنتی بین چین ایران و مدیترانه خیلی زود کشور های منطقه جلوی نسل کشی را گرفتند ایران در هولوکاست 9 میلیون از قحطی و وبا عبور کرد و نقشه کلاسیک غرب برای تسلط انسانی بر خاورمیانه و منابع نفتی شکست خورد که بعد با روش دیگری پیش امدند به هر حال امریکا سابقه طولانی در مورد سرخپوستان ویتنام ایران کره شمالی چرنوبیل ... در جنگ های نا متعارف بیو تروریسم و سایبری دارد
    اکنون ارزش کار ایران در فرار مغز ها را به خوبی می توان درک کرد اگر هم ویروس ازمایشگاهی و ژنتیکی بوده باشد به علت اختلاط ژنتیکی اکنون امریکایی های چاه کن را به قعر چاه برده است امیدوارم امریکایی ها خودشان هویج قمار باز و لکه ننگشان را از تاریخ حذف کنند

    • alireza kolbadi

      داداچ‌چه خبره؟کپی پیست میکنی؟

    • ali

      سواد تاریخیت تو حلقم. اون موقع که آبله اومد ایران اربابتون روسیه و انگلیس با احتکار غله مردم رو گرسنه نگه داشتن و نیمی از جمعیت ایران رو نابود کردن. همین آمریکا اون موقع کلی غله فرستاد ایران اما انگلیس جلوی ورودش رو گرفت. من موندم چی تو مغزتون کردن که حتی تاریخ رو هم تحریف میکنین

  • pylordvader

    کرونا یک ویروس قطبی است که در قطب و ازمایشگاه های امریکا توسط ستون های ازمایشگاهی استخراج و به مرکز فرماندهی امریکا در اقیانوس هند که مرکز بسیار مهمی است و از لحاظ قدرت برابر و بزرگتر از سنتکام است و بر دریای چین اقیانوس هند و خود سنتکام نظارت می کند منتقل شد فرضیه دیگر این است که این ویروس یک ویروس باستانی است که مدت ها قبل امریکا ان را کشف و ایزوله کرده است امریکا این سلاح های خطرناک و استراتژیک را نه در داخل امریکا بلکه در پایگاه های خاص در چین تایوان المان ایتالیا ترکیه جدیدا گرجستان نگهداری می کند امریکا بار ها ازمایشهای میکروبی را در جنگ سرد بر روی انسان انجام داده است قبلا نیروی انسانی لازم از طریق امریکای لاتین مکزیک اروپای شرقی اسرای جنگی و اخیرا گوانتانامو تامین می شد
    اتفاقا یکی از مراکز مهم در هنگ کنگ و تایوان است در سال 2018 امریکا جریان ضد چینی را برای پوشش این فعالیت خطرناک در هنگ کنگ به راه انداخت درحالیکه چین هنگ کنگ ویرانه را تبدیل به بهشت تجاری کرده بود امریکا با اتهام دخالت و همین اراجیفی که به ایران نسبت می دهد اوضاع هنگ کنگ را متشنج کرد تا با استفاده از تایوان و عناصر فریب خورده ویروس به داخل چین منتقل شود
    هدف اصلی چین بود تا روابط تجاری بین ایران و چین به طور کامل فلج شود
    ولی چه بگویم که احمق های درجه یک بدون کوچکترین مشاوره ای از کارشناسان ارشد سیا در اقدامی ناشیانه با استفاده از اختیارات مشترک وزیر خارجه شکنجه گر خود و ترامپ و مترسک سر جالیزی که جدیدا جانشین ژنرال متئوس شده است در اقداماتی زنجیره وار ویروس را در چین منتشر کردند عملیات موازی برای اطمینان از تاثیر ویروس در ایتالیا و ایران انجام شد که بی ربط به پرواز اوکراین نیست امریکا از ایتالیا نیز در عملکرد تحریم ها راضی نبود
    اما نکته اساسی این بود که هویج قماز باز و وزیر خارجه شکنجه گرش هیچ اگاهی از قدرت ویروس نداشتند احمق های درجه یک با این اقدام و حماقت خود تا الان 41000 امریکایی را به کشتن دادند قطعا ترامپ باید در دادگاه جنایات جنگی پاسخگوی جهانیان و مردم امریکا باشد ترامپ نصایح پدرانه امام خامنه ای و نصایح مستمر ژنرال سلیمانی را قبول نکرد و راه تاریک صدام را در پیش گرفت .

  • MOHAMMADmartin

    کشورهای که با آمریکا دشمن هستن این بحث به وجود آوردن که ازش برای استفاده حمله سیاسی بر علیه آمریکا استفاده کنن . وگرنه آمریکا خودش یه عالمه تلفات داشته به خاطر کرونا

نمایش نظرات بیشتر
مطالب پیشنهادی