ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

Very satisfied Satisfied Neutral Dissatisfied Very dissatisfied
واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

فرمول پیشنهادی برای قیمت گذاری خودرو در کارخانه

بازار خودرو انتظار تغییر قیمت محصول از درب کارخانه را می‌کشد، اما برخورد های سلیقه‌ای برخی متولیان امر با این ماجرا نتایج مطلوبی را به همراه نخواهد داشت. از حدود دو هفته پیش ستاد تنظیم ...

غزاله زاهدی
غزاله زاهدی منتشر شده در ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۹  |  ۱۹:۰۰

در دیجیاتو ثبت‌نام کنید

جهت بهره‌مندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخش‌های مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید.

عضویت در دیجیاتو

بازار خودرو انتظار تغییر قیمت محصول از درب کارخانه را می‌کشد، اما برخورد های سلیقه‌ای برخی متولیان امر با این ماجرا نتایج مطلوبی را به همراه نخواهد داشت. از حدود دو هفته پیش ستاد تنظیم بازار موضوع تعیین قیمت خودرو در سال ۹۹ را دستور کار قرار خود داده است، این موضوع از طریق دو نهاد یعنی شوراى رقابت و سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تولیدکننده پیگیری می‌شود.

یک مقام مسئول در صنعت خودروسازی در گفتگو با خبرگزاری مهر، از نهایی شدن فرمول جدید قیمت‌گذاری خودرو خبر داد و گفت: «قیمت تمام ‌شده به علاوه حداکثر ۵ درصد سود تولیدکننده (منوط به بهره‌وری۷۰درصدی)، نرخ نهایی هر خودرو است.»

او با تشریح جزئیات جلسه ستاد تنظیم بازار در مورد شیوه قیمت گذاری خودرو گفت: «در جلسه ستاد تنظیم بازار، سازمان حمایت با شورای رقابت برای تعیین فرمول جدید قیمت گذاری خودرو ، توافق کردند که بر این اساس، قیمت مصرف‌کننده هر خودرو با توجه به فرمول "قیمت تمام‌شده به علاوه حداکثر ۵ درصد سود تولیدکننده" محاسبه خواهد شد؛ اما لحاظ کردن سود حداکثری منوط به رعایت بهره‌وری ۷۰ درصدی در خطوط تولید خودرو است.»

قیمت گذاری خودرو

وی افزود: «در واقع، در گذشته نیز شورای رقابت بر اساس فرمولی مشخص که متشکل از فاکتورهایی همچون میزان ارزبری و نرخ ارز، نرخ تورم اعلامی بانک مرکزی، هزینه‌های دستمزد و مواد اولیه و نهاده‌های تولید بود، نسبت به تعیین قیمت تمام‌شده خودروها اقدام می‌کرد که هم اکنون نیز، این فرمول به شکلی است که قیمت مصرف‌کننده شامل قیمت تمام شده بر اساس محاسبات شورای رقابت و سازمان حمایت به علاوه حداکثر ۵ درصد سود تولیدکننده است.»

به گفته این مقام مسئول، تنها خودروسازانی سود ۵ درصدی را دریافت خواهند کرد که بهره‌وری خط تولید خودروی مربوطه آنها، ۷۰ درصد باشد و به تناسب آن، اگر بهره وری کاهش یابد، سود تولیدکننده نیز تقلیل خواهد یافت.

وی افزود: «شش عامل تیراژ خودرو، ارتقای کیفیت، کاهش تعهدات مشتری، داخلی‌سازی و حمایت از قطعه سازان هر ماه باید در گزارشی از سوی خودروسازان به ستاد تنظیم بازار ارائه شود.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
نظرات ثبت شده (8 مورد)
  • MOHAMMADmartin

    آخر نفهمیدیم قراره چند درصد ماشین داخلی گران شده

    • peyman57

      پراید میگن 90 تومن . بقیه رو خودت حساب کن

  • Mr. Saxobeat

    من موندم یه پراید بخوای بدنه و موتور و گیربکس و غیره خودت بخری جدا جدا اونم از خود سایپا با هزینه اسمبلش سی تومنم نمیشه .
    اینا چجوری میگن برامون نمی صرفه؟ دوبله میفروشن
    خدایا زالو هم نازل میکنی یه زالویی بفرست سیر مونی داشته باشه.
    ازماست که برماست.

  • farhot

    به نظرم اشکال از فرمول قیمت گذاری نیست، اولا مشکل از مدیران صد من یه غازه که هیچ سوادی ندارند،
    دوما دولتی بودن خودرو ساز هاست که تمام قوانین به نحوی به تصویب میرسه که دولت سود کنه نه مردم
    سوما تا انحصار دست خودرو سازه، همین آشو همین کاسه اس،
    واسه خودرو خارجی وقتی ۱۵۰۰درصد تعرفه میبندن مردم عملا جز انتخاب خودرو داخلی حق دیگه ای ندارن

    • hadi Mehrzad

      درود بر شرفت!

  • Morteza Pakdel

    خوب خدارو شکر، پس از کارخونه دیگه میخواد گرون شه،اینجوری دیگه گردن دلال ها هم نمیندازن

  • Khan

    کی به کیه فردا میگن هزینه تولید پراید واسمون 60 میلیون و پژو پارس 140 میلیونه

  • Someif

    ۵ درصد باشه که خیلی خوبه، ولی نه وقتی میگن قیمت تموم شده پراید ۶۰ تومنه :/
    اگه کل قطعاتش از خارج وارد میشه که خب بزارید همون ماشین خارجی بخریم، هم قیمتش یکیه هم کیفیتش بالاتر.

مطالب پیشنهادی