فرمول پیشنهادی برای قیمت گذاری خودرو در کارخانه
بازار خودرو انتظار تغییر قیمت محصول از درب کارخانه را میکشد، اما برخورد های سلیقهای برخی متولیان امر با این ماجرا نتایج مطلوبی را به همراه نخواهد داشت. از حدود دو هفته پیش ستاد تنظیم ...
بازار خودرو انتظار تغییر قیمت محصول از درب کارخانه را میکشد، اما برخورد های سلیقهای برخی متولیان امر با این ماجرا نتایج مطلوبی را به همراه نخواهد داشت. از حدود دو هفته پیش ستاد تنظیم بازار موضوع تعیین قیمت خودرو در سال ۹۹ را دستور کار قرار خود داده است، این موضوع از طریق دو نهاد یعنی شوراى رقابت و سازمان حمایت از مصرفکننده و تولیدکننده پیگیری میشود.
یک مقام مسئول در صنعت خودروسازی در گفتگو با خبرگزاری مهر، از نهایی شدن فرمول جدید قیمتگذاری خودرو خبر داد و گفت: «قیمت تمام شده به علاوه حداکثر ۵ درصد سود تولیدکننده (منوط به بهرهوری۷۰درصدی)، نرخ نهایی هر خودرو است.»
او با تشریح جزئیات جلسه ستاد تنظیم بازار در مورد شیوه قیمت گذاری خودرو گفت: «در جلسه ستاد تنظیم بازار، سازمان حمایت با شورای رقابت برای تعیین فرمول جدید قیمت گذاری خودرو ، توافق کردند که بر این اساس، قیمت مصرفکننده هر خودرو با توجه به فرمول "قیمت تمامشده به علاوه حداکثر ۵ درصد سود تولیدکننده" محاسبه خواهد شد؛ اما لحاظ کردن سود حداکثری منوط به رعایت بهرهوری ۷۰ درصدی در خطوط تولید خودرو است.»
وی افزود: «در واقع، در گذشته نیز شورای رقابت بر اساس فرمولی مشخص که متشکل از فاکتورهایی همچون میزان ارزبری و نرخ ارز، نرخ تورم اعلامی بانک مرکزی، هزینههای دستمزد و مواد اولیه و نهادههای تولید بود، نسبت به تعیین قیمت تمامشده خودروها اقدام میکرد که هم اکنون نیز، این فرمول به شکلی است که قیمت مصرفکننده شامل قیمت تمام شده بر اساس محاسبات شورای رقابت و سازمان حمایت به علاوه حداکثر ۵ درصد سود تولیدکننده است.»
به گفته این مقام مسئول، تنها خودروسازانی سود ۵ درصدی را دریافت خواهند کرد که بهرهوری خط تولید خودروی مربوطه آنها، ۷۰ درصد باشد و به تناسب آن، اگر بهره وری کاهش یابد، سود تولیدکننده نیز تقلیل خواهد یافت.
وی افزود: «شش عامل تیراژ خودرو، ارتقای کیفیت، کاهش تعهدات مشتری، داخلیسازی و حمایت از قطعه سازان هر ماه باید در گزارشی از سوی خودروسازان به ستاد تنظیم بازار ارائه شود.»
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.

آخر نفهمیدیم قراره چند درصد ماشین داخلی گران شده
پراید میگن 90 تومن . بقیه رو خودت حساب کن
من موندم یه پراید بخوای بدنه و موتور و گیربکس و غیره خودت بخری جدا جدا اونم از خود سایپا با هزینه اسمبلش سی تومنم نمیشه .
اینا چجوری میگن برامون نمی صرفه؟ دوبله میفروشن
خدایا زالو هم نازل میکنی یه زالویی بفرست سیر مونی داشته باشه.
ازماست که برماست.
به نظرم اشکال از فرمول قیمت گذاری نیست، اولا مشکل از مدیران صد من یه غازه که هیچ سوادی ندارند،
دوما دولتی بودن خودرو ساز هاست که تمام قوانین به نحوی به تصویب میرسه که دولت سود کنه نه مردم
سوما تا انحصار دست خودرو سازه، همین آشو همین کاسه اس،
واسه خودرو خارجی وقتی ۱۵۰۰درصد تعرفه میبندن مردم عملا جز انتخاب خودرو داخلی حق دیگه ای ندارن
درود بر شرفت!
خوب خدارو شکر، پس از کارخونه دیگه میخواد گرون شه،اینجوری دیگه گردن دلال ها هم نمیندازن
کی به کیه فردا میگن هزینه تولید پراید واسمون 60 میلیون و پژو پارس 140 میلیونه
۵ درصد باشه که خیلی خوبه، ولی نه وقتی میگن قیمت تموم شده پراید ۶۰ تومنه :/
اگه کل قطعاتش از خارج وارد میشه که خب بزارید همون ماشین خارجی بخریم، هم قیمتش یکیه هم کیفیتش بالاتر.