ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

Very satisfied Satisfied Neutral Dissatisfied Very dissatisfied
واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

افزایش سطح مواد رادیواکتیو در اروپا؛ زیردریایی هسته‌ای روسیه عامل احتمالی است

سنسورهای سنجش مواد رادیواکتیو در «استکهلم» سوئد از افزایش سطح ذرات پرتوزا در هوا خبر داده‌اند. علت دقیق این مساله مشخص نشده اما ظاهرا منشا آن به غرب روسیه برمی‌گردد. این ذرات هسته‌ای ظاهرا از ...

یونس مرادی
یونس مرادی منتشر شده در ۸ تیر ۱۳۹۹  |  ۱۸:۰۰

در دیجیاتو ثبت‌نام کنید

جهت بهره‌مندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخش‌های مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید.

عضویت در دیجیاتو

سنسورهای سنجش مواد رادیواکتیو در «استکهلم» سوئد از افزایش سطح ذرات پرتوزا در هوا خبر داده‌اند. علت دقیق این مساله مشخص نشده اما ظاهرا منشا آن به غرب روسیه برمی‌گردد.

این ذرات هسته‌ای ظاهرا از مکانی در دریای بالتیک منتشر شده اما سطح آن هنوز به مرحله زیان آور نرسیده است. برخی متخصصان دلیل افزایش سطح مواد را ناشی از صدمه دیدن راکتور یا سلول سوختی زیردریایی هسته‌ای و یخ شکن روسیه یا انتشار سوخت مصرفی آن عنوان کرده‌اند.

سازمان «منع جامع آزمایش هسته‌ای» «CTBTO» روی صدها ایستگاهی نظارت می‌کند که از طریق فناوری‌های مختلف آزمایش سلا‌ح‌های هسته‌ای در سراسر دنیا را زیر نظر دارند. از این فناوری می‌توان برای کاربردهای دیگر نظیر تشخیص انتشار مواد رادیواکتیو نیز استفاده کرد، برای مثال یکی از این ایستگاه‌ها وجود «رادیونوکلئید» را در هوا پایش می‌کند. این مواد قادر به طی مسافت‌های طولانی در هوا هستند و اخیرا سطح برخی از ایزوتوپ‌های پرتوزا از جمله سزیم-۱۳۴، ید-۱۳۱، سزیم-۱۳۷، کبالت-۶۰ و روتنیوم-۱۰۳ در فنلاند و سوئد بیش از سطح عادی بوده‌اند.

به گفته متخصصان با توجه به ترکیبات احتمالا دلیل انتشار آنها آسیب به مدار اصلی راکتور یا سلول سوختی یک نیروگاه برق هسته‌ای است. از سوی دیگر به باور فعالان «صلح سبز» این مواد احتمالا ناشی از خرابی راکتور یا سلول سوختی زیردریایی هسته‌ای روسیه و یا انتشار سوخت مصرف شده آن است.

«مرکز ملی بهداشت و محیط زیست» هلند با انجام بررسی‌های دقیق‌تر منشا این ذرات پرتوزا را غرب روسیه اعلام کرده اما مکان دقیق آنرا مشخص نکرده است. متخصصان هلندی از «Kola NPP» یا پایگاه ناوگان هسته‌ای در دریایی «بارنتز» به عنوان ریشه‌های احتمالی نام برده‌اند. یکی دیگر از نقاط احتمالی هم ۳ راکتور هسته ای فعال در نیروگاه برق «Leningrad NPP» هستند که در نزدیکی «سنت پترزبورگ» واقع شده‌اند. همزمان روس‌ها هرگونه اشکال در نیروگاه‌های پترزبورگ و مورمانسک را رد کرده‌اند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
نظرات ثبت شده (12 مورد)
  • keep quiet

    آریا با فاصله زیادی نادان ترین کاربر دیجیاتویی ولی باحالی?⁦❤️⁩

    • آریا

      تو هم با فاصله گوهخور ترین

      • keep quiet

        هیچوقت علاقه ایی به خوردن غذای تو نداشتم، پس جهالتت با بی ادبی هم همراهه...

  • mohsen_id

    ترسناکه.. آدم یاد چرنوبیل میوفته.
    اول سکوت کردن بعد صداش دراومد که دیر شده بود

  • آریا

    خوشبختانه!! چیزی نیست!!! مرحله بعد: این مقدار مشکلی ایجاد نمیکنه، چیزی نیست!
    وقتی گندش در میاد: چی شد! ?? ?

  • molavy

    باز یک بر نامه جدید ریختن فشار بیارن، نه که آمریکا زیر دریایی هسته ای نداره

    • peyman57

      چند میگیری از روسیه حمایت میکنی؟

      • آریا

        پول نمیگیرن . باباشونه مجانی ازش دفاع میکنن?

        • keep quiet

          نظرشه تو باز اومدی حرف زدی...آزاده نظرشو بگه افتتااااد...رادیکالیسمی که مدعیان لیبرالیسم از خودشون نشون میدن به نظرم روی دیگه کمونیسته فقط جهتش فرق میکنه...یکی به نام آزادی و یکی به نام خطر آزادی، مطلق آزادی رو سلب میکنن...

          • آریا

            منم نظرمه . آزادم بگم که تو باید خفه بشی? ?

  • Ahmad

    اگه روس ها تکذیب نکنن باید تعجب کرد

    • Reza12022

      ??????????????????

مطالب پیشنهادی