ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

Very satisfied Satisfied Neutral Dissatisfied Very dissatisfied
واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

پرتاب موفق مدارگرد «امید» امارات به سوی مریخ [تماشا کنید]

امارات متحده عربی مدارگرد خود را از ژاپن به سمت مریخ پرتاب کرد تا اولین ماموریت بین سیاره‌ای خود برای بررسی وضعیت آب و هوا سیاره سرخ را آغاز کند. این فضاپیما که «امید» نام ...

محمد قریشی
محمد قریشی منتشر شده در ۳۰ تیر ۱۳۹۹  |  ۰۹:۳۰

در دیجیاتو ثبت‌نام کنید

جهت بهره‌مندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخش‌های مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید.

عضویت در دیجیاتو

امارات متحده عربی مدارگرد خود را از ژاپن به سمت مریخ پرتاب کرد تا اولین ماموریت بین سیاره‌ای خود برای بررسی وضعیت آب و هوا سیاره سرخ را آغاز کند.

این فضاپیما که «امید» نام دارد، به همراه راکت ژاپنی «H-IIA» از مرکز فضایی «تانه‌گاشیما» روانه مریخ شد. این مدارگرد در ۷ ماه آینده در فضا به سفر خود ادامه می‌دهد و بهمن امسال به سیاره سرخ نزدیک می‌شود. این فضاپیما با قرارگیری در مدار اطراف مریخ، شروع به تحلیل اتمسفر و شرایط اقلیمی این سیاره در هر روز مریخی خواهد کرد.

به گزارش گاردین، زمان پرتاب این مدارگرد از اهمیت بالایی برای امارات برخوردار بود. دولت این کشور این پروژه را برای الهام‌بخشی به نوجوانان در سال ۲۰۱۴ شروع کرد و قصد دارد از آن برای جشن ۵۰ سالگی خود در اواخر سال ۲۰۲۱ استفاده کند.

برای اطمینان از این موضوع که امید در زمان مدنظر دولت به مدار مریخ می‌رسد، پرتاب آن در تابستان امسال ضروری بود. در یک فاصله زمانی کوتاه زمین و مریخ در هنگام چرخش در دور خورشید به نزدیکترین فاصله از یکدیگر می‌رسند. این اتفاق هر ۲۶ ماه یکبار رخ می‌دهد، بنابراین تیم این مدارگرد چاره‌ای جز پرتاب آن در همین تابستان نداشت.

امارات

در حالی که فرایند پرتاب مشکلی نداشت، مهندسان نگران عدم باز شدن یکی از پنل‌های خورشیدی این مدارگرد بودند که البته در نهایت امارات متحده عربی تایید کرد که در این زمینه مشکلی وجود ندارد. تیم این ماموریت از ارتباط با امید خبر داده و وضعیت آن را مناسب ارزیابی کرده است.

تیم توسعه‌دهنده این فضاپیما با چندین دانشگاه‌ آمریکایی شامل «کلرادو بولدر»، «ایالتی آریزونا» و «کالیفرنیا، برکلی» همکاری داشته چرا که آن‌ها در کارنامه خود تجربه طراحی تجهیزات فضایی دارند. این همکاری به تیم اماراتی اجازه داد که از طراحی فضاپیماهای شناحته شده برای ساخت مدارگرد خود بهره ببرد و از زیرساخت‌های تست موجود استفاده کند. علاوه بر امارات، چین و ناسا نیز در آینده نزدیک ماموریت‌های خود برای مریخ را آغاز خواهند کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
نظرات ثبت شده (17 مورد)
  • Mostafa

    متاسفم از این دولت. شرمندم بخاطر این رییس جمهور

  • jim kabir

    دس خوش
    برای همه کسایی که به فکر ارامش و رفاه و پیشرفت کشورشون هستن درود میفرستم

  • mahmood torabi

    فوق العاده این لباس به تن اعراب گشاده و به وضوح رقت انگیزه. وقتی یک کشور با تقویت علوم پایه شروع کنه میشه مثل آلمان

  • آریا

    کشورداری رو همین اماراتی ها خوب یاد گرفتند
    اول شکم مردمشون رو سیر کردن بعد توسعه شهری و آزادی های مدنی و در آخر هم رفتن دنبال فضا حالا کمک هم گرفتند اشکالی نداره
    بر عکس ج ا که ایران رو خرج کرد تا ایدولوژیش رو گسترش بده که نتیجه اش شد دشمنی با دنیا و منزوی شدن کشور و گرسنگی مردم

  • molavy

    اونهایی که میگن ماهواره رو خودشون نساختن دروغ میگن، دانشگاهای امارات مهد تولید علم هستش :)

  • alimo

    سرمایه های ما کجا داره خرج میشه سرمایه های اینا کجا داره خرج میشه???

  • yosof

    ما هم در راه حمایت از پسران و دختران مظلوم وزیر ، آینده خودمون که هیچ،آینده بچه هامون رو هم فدا میکنیم

    به عقب بازنمیگردیم
    آمده ایم تا مشتی باشیم بر دهان دلواپسان
    تاجهنم با...

  • elias

    خونه رو نمیشه از بالا ساخت

    • yashar1

      پول داشته باشی از وسط هم میشه ساخت

  • elias

    من نمیگم ما خیلی تو زمینه علم خوبیم.
    ولی اینا اگه یکم فکر میکردند میدیدند که بهتر بود این همه هزینه رو تو علوم پایه سرمایه گذاری میکردند. این کارشون چیزی جز شو آف نبود.

  • s.s.b

    از نظر من خوبه کشورهای بیشتر تو حوزه فضا سرمایه گذاری و تلاش کنند این باعث میشه رقابت بالا بره در نهایت به نفع بشریته

نمایش نظرات بیشتر
مطالب پیشنهادی