ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

Very satisfied Satisfied Neutral Dissatisfied Very dissatisfied
واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

امارات اولین نیروگاه هسته‌ای جهان عرب را راه‌اندازی کرد

امارات امروز رسما از عملیاتی شدن واحد ۱ نیروگاه هسته‌ای «براکه» در «ابوظبی» خبر داد. با راه‌اندازی این نیروگاه، امارات تبدیل به اولین کشور عربی با امکان تولید انرژی هسته‌ای شده است. انتظار می‌رود استفاده ...

محمد قریشی
محمد قریشی منتشر شده در ۱۱ مرداد ۱۳۹۹  |  ۱۶:۰۰

در دیجیاتو ثبت‌نام کنید

جهت بهره‌مندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخش‌های مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید.

عضویت در دیجیاتو

امارات امروز رسما از عملیاتی شدن واحد ۱ نیروگاه هسته‌ای «براکه» در «ابوظبی» خبر داد. با راه‌اندازی این نیروگاه، امارات تبدیل به اولین کشور عربی با امکان تولید انرژی هسته‌ای شده است.

انتظار می‌رود استفاده تجاری از این رآکتور اواخر سال جاری میلادی آغاز شود و امکان تامین انرژی پاک برای کسب و کار و خانه‌ها در سراسر این کشور را فراهم کند. واحد ۱ یا Unit 1 هم اکنون از سوخت هسته‌ای برای تولید انرژی استفاده می‌کند. این رآکتور به شبکه برق متصل خواهد شد و در مرحله آزمایشی نیز الکتریسیته تولید می‌کند.

«محمد بن راشد آل مکتوم»، نایب رئیس امارات متحده عربی و همچنین حاکم دبی درباره راه‌اندازی این نیروگاه اتمی اعلام کرده:

«ما امروز موفقیت امارات متحده عربی در عملیاتی کردن صلح آمیز اولین رآکتور هسته‌ای جهان عرب در نیروگاه هسته‌ای براکه در ابوظبی را اعلام می‌کنیم. تیم‌ها موفق به بارگیری بسته‌های سوخت هسته‌ای، انجام آزمایشات جامع و شروع موفقیت‌ آمیز عملیات شده‌اند. هدف نهایی، راه‌اندازی چهار رآکتور هسته‌ای برای تامین یک چهارم انرژی موردنیاز کشور است.»

به گزارش The National، زمانی که این واحد به شبکه برق متصل شود، اپراتورهای هسته‌ای به صورت مداوم آزمایشات مختلف را انجام داده و سطح نیرو را به تدریج افزایش می‌دهند که با نام آزمایش «Power Ascension» شناخته می‌شود. پس از اتمام فرایند طی چندین ماه، این نیروگاه برای چندین دهه با ظرفیت کامل بخشی از انرژی موردنیاز امارات را تامین خواهد کرد.

نیروگاه هسته‌ای

مجوز عملیاتی این نیروگاه توسط «فدرال تنظیم مقررات هسته‌ای» صادر شده و برای مدت زمان ۶۰ سال اعتبار دارد. این نیروگاه که در فاصله ۲۸۰ کیلومتری پایتخت قرار گرفته، ۲۵ درصد الکتریسیته موردنیاز کشور را تامین و سالانه از انتشار ۲۱ میلیون تن کربن جلوگیری می‌کند. این میزان کربن معادل حذف سالانه ۳.۲ میلیون خودرو از جاده‌ها است.

این نیروگاه دارای ۴ واحد بوده که در مجموع ۵۶۰۰ مگاوات انرژی تولید می‌کند. در حال حاضر اغلب انرژی موردنیاز امارات توسط نیروگاه‌های گازسوز و بخشی از آن به وسیله نیروگاه‌های خورشیدی تامین می‌شود. برنامه هسته‌ای امارات در سال ۲۰۰۸ اعلام شد و ساخت نیروگاه نزدیک به یک دهه به طول انجامید. ۹۴ درصد ساخت نیروگاه به پایان رسیده، رآکتورهای ۱ و ۲ آماده هستند و رآکتورهای ۳ و ۴ نیز به ترتیب ۹۲ و ۸۵ درصد مراحل ساخت خود را طی کرده‌اند. علاوه بر این نیروگاه، یک کنسرسیوم فرانسوی و چینی هم ساخت بزرگترین سیستم فتوولتاییک جهان با ظرفیت ۲ گیگاوات را در پایتخت این کشور بر عهده گرفته است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
نظرات ثبت شده (20 مورد)
  • jim kabir

    ۲۵ درصد برق مورد نیاز کشور رو تامین میکنه
    به به لذت بردم
    نیروگاه اتمی ما هم برق خودش و کیوسک های نگهبانی دورش رو تامین میکنه

  • ali_mlk

    واقعا جای تأسف داره که امارات به این راحتی نیروگاه بزنه و ما میلیارد ها دلار خرج کردیم و بخاطر تحریم ها تیلیارد ها دلار ضرر کردیم و آخرشم هیچ کاری انجام نشد و فقط بدتر از همیشه شدیم و برای ساختن دوباره حداقل ۵۰ سال زمان نیازه تا جبران این همه ضرر کنیم

  • Milad Salehi

    وقتی با جهان در ارتباط باشی راحت میایی نیروگاه هسته ای میزنی

  • حمید

    پول داده خریده

    • jim kabir

      ۲۵ درصد برق مورد نیاز کشور رو تامین میکنه
      به به لذت بردم
      نیروگاه اتمی ما هم برق خودش و کیوسک های نگهبانی دورش رو تامین میکنه

    • آریا

      ایران هم پول داد روسیه . پولش رو بالا کشید یه اب هم روش

    • Modav

      نکه ما پول مفت ندادیم به روسا؟! اونا حداقل به نتیجه رسوندن کارشونو، ما چی؟! حاجی نیروگاه بوشهر برق خودشم نمیتونه تولید کنه چه برسه به برق کشور!

    • عزراییل

      تو بسوز

  • mobin34

    ساده تر از اون بچه ها کسایی هستن که میگن انرژی هستی به درد نمیخوره حتی اگه به ما اینو مثل امارات تو پاچه مون فرو میکردن



    بماند که صد سال دیگه نمیگذاشتن ایران چنین تجهیزاتی رو حتی از خود امریکا بخره???

    • آریا

      اولن که به درد نمیخوره چون قدیمیه.
      دومن قبل از برجام بسته تشویقی غربی ها ساخت چندین نیروگاه هسته ای تو ایران بود
      مشکل دنیا با ایران غنی سازی اورانیومه که سوخت این نیروگاه هاست که نباید تولید کنه.
      امارات هم اجازه نداره. سوختش رو باید بخره

      • آریا

        چون ما تعدادمون کمه ولی یاوه گو مثل مولوی بسیار داریم

      • احمد

        ببخشید چی قدیمی؟
        اگر منظور شما انرژی هسته ای پس فکر کنم شما از آینده خیلی خیلی دوری امدید.

        • آریا

          تکنولوژی هسته ای قدیمی و پر ریسکه. آلودگی زمین به خاطر زباله هسته ای به کنار . خطر هایی مثل چرنوبیل یا زلزله ژاپن هم این تکنولوژی رو تهدید میکنه
          به دردسرش نمی ارزه

  • mobin34

    اینا اصلا بدرد نمیخورن کشورا خوشونو الکی معطل اینجور نیروگاه ها میکنن.



    ایران هم الکی خودشو به زحمت انداخت چقدر پول خرج شد چند تا از دانشمند هاش ترور شدن و...



    کلا بگم الکی پول دور ریختنه فقط نمیدونم چرا این همه از کشور ها دنبال تکنولوژیش هستن حتی شده مثل گدا ها التماس میکنن

    • noisymind

      نکنه شما فکر کردی تا صد سال دیگه هم نفت داریم؟!! ما که نه با دنیا دوست هستیم و نه تو این سالها که پول و نیروی جوان داشتیم هیچ پیشرفتی نکردیم و هیچ زیرساختی بنا نکردیم خیلی دلم میخواد ببینم اون موقع چطوری میخواین التماس دنیا رو بکنین تا بهتون چیزی بدن!!

    • حمید

      مسئله انرژی نیست کار هایی مثل پرتپ درمانی و اینا هم هست

  • molavy

    پولشونو حروم کردن، به چه درد میخوره، هسته ای دیگه دوره اش گذشته مثل زغال سنگ، فقط کشور های داغون مثل امارات و آمریکا و ایران و... دنبالش هستن

    • آریا

      بازم نا خواسته درست گفتی. هسته ای هم باعث آلودگی میشه هم دردسر. این تکنولوژی مال قرن 20 امه . در قرن 21 انرژی های تجدید پذیر مثل خورشیدی و بادی و آبی جایگاه اول رو پیدا میکنه

    • Ali ghasemian

      حالا درسته امریکا داغون هست، ولی خدایی انصاف نیست ایران رو بچسبونی به کشور داغونی مثل امریکا که فقط حدود نصف اقتصاد دنیا دستش هست

  • ErfanMTI

    هنوز بچه های ساده دل کف حیاط مدارس دارن انرژی هسته ای رو فریاد میزنن؟؟؟

مطالب پیشنهادی