امارات اولین نیروگاه هستهای جهان عرب را راهاندازی کرد
امارات امروز رسما از عملیاتی شدن واحد ۱ نیروگاه هستهای «براکه» در «ابوظبی» خبر داد. با راهاندازی این نیروگاه، امارات تبدیل به اولین کشور عربی با امکان تولید انرژی هستهای شده است. انتظار میرود استفاده ...
امارات امروز رسما از عملیاتی شدن واحد ۱ نیروگاه هستهای «براکه» در «ابوظبی» خبر داد. با راهاندازی این نیروگاه، امارات تبدیل به اولین کشور عربی با امکان تولید انرژی هستهای شده است.
انتظار میرود استفاده تجاری از این رآکتور اواخر سال جاری میلادی آغاز شود و امکان تامین انرژی پاک برای کسب و کار و خانهها در سراسر این کشور را فراهم کند. واحد ۱ یا Unit 1 هم اکنون از سوخت هستهای برای تولید انرژی استفاده میکند. این رآکتور به شبکه برق متصل خواهد شد و در مرحله آزمایشی نیز الکتریسیته تولید میکند.
«محمد بن راشد آل مکتوم»، نایب رئیس امارات متحده عربی و همچنین حاکم دبی درباره راهاندازی این نیروگاه اتمی اعلام کرده:
«ما امروز موفقیت امارات متحده عربی در عملیاتی کردن صلح آمیز اولین رآکتور هستهای جهان عرب در نیروگاه هستهای براکه در ابوظبی را اعلام میکنیم. تیمها موفق به بارگیری بستههای سوخت هستهای، انجام آزمایشات جامع و شروع موفقیت آمیز عملیات شدهاند. هدف نهایی، راهاندازی چهار رآکتور هستهای برای تامین یک چهارم انرژی موردنیاز کشور است.»
به گزارش The National، زمانی که این واحد به شبکه برق متصل شود، اپراتورهای هستهای به صورت مداوم آزمایشات مختلف را انجام داده و سطح نیرو را به تدریج افزایش میدهند که با نام آزمایش «Power Ascension» شناخته میشود. پس از اتمام فرایند طی چندین ماه، این نیروگاه برای چندین دهه با ظرفیت کامل بخشی از انرژی موردنیاز امارات را تامین خواهد کرد.
مجوز عملیاتی این نیروگاه توسط «فدرال تنظیم مقررات هستهای» صادر شده و برای مدت زمان ۶۰ سال اعتبار دارد. این نیروگاه که در فاصله ۲۸۰ کیلومتری پایتخت قرار گرفته، ۲۵ درصد الکتریسیته موردنیاز کشور را تامین و سالانه از انتشار ۲۱ میلیون تن کربن جلوگیری میکند. این میزان کربن معادل حذف سالانه ۳.۲ میلیون خودرو از جادهها است.
این نیروگاه دارای ۴ واحد بوده که در مجموع ۵۶۰۰ مگاوات انرژی تولید میکند. در حال حاضر اغلب انرژی موردنیاز امارات توسط نیروگاههای گازسوز و بخشی از آن به وسیله نیروگاههای خورشیدی تامین میشود. برنامه هستهای امارات در سال ۲۰۰۸ اعلام شد و ساخت نیروگاه نزدیک به یک دهه به طول انجامید. ۹۴ درصد ساخت نیروگاه به پایان رسیده، رآکتورهای ۱ و ۲ آماده هستند و رآکتورهای ۳ و ۴ نیز به ترتیب ۹۲ و ۸۵ درصد مراحل ساخت خود را طی کردهاند. علاوه بر این نیروگاه، یک کنسرسیوم فرانسوی و چینی هم ساخت بزرگترین سیستم فتوولتاییک جهان با ظرفیت ۲ گیگاوات را در پایتخت این کشور بر عهده گرفته است.
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.

۲۵ درصد برق مورد نیاز کشور رو تامین میکنه
به به لذت بردم
نیروگاه اتمی ما هم برق خودش و کیوسک های نگهبانی دورش رو تامین میکنه
واقعا جای تأسف داره که امارات به این راحتی نیروگاه بزنه و ما میلیارد ها دلار خرج کردیم و بخاطر تحریم ها تیلیارد ها دلار ضرر کردیم و آخرشم هیچ کاری انجام نشد و فقط بدتر از همیشه شدیم و برای ساختن دوباره حداقل ۵۰ سال زمان نیازه تا جبران این همه ضرر کنیم
وقتی با جهان در ارتباط باشی راحت میایی نیروگاه هسته ای میزنی
پول داده خریده
۲۵ درصد برق مورد نیاز کشور رو تامین میکنه
به به لذت بردم
نیروگاه اتمی ما هم برق خودش و کیوسک های نگهبانی دورش رو تامین میکنه
ایران هم پول داد روسیه . پولش رو بالا کشید یه اب هم روش
نکه ما پول مفت ندادیم به روسا؟! اونا حداقل به نتیجه رسوندن کارشونو، ما چی؟! حاجی نیروگاه بوشهر برق خودشم نمیتونه تولید کنه چه برسه به برق کشور!
تو بسوز
ساده تر از اون بچه ها کسایی هستن که میگن انرژی هستی به درد نمیخوره حتی اگه به ما اینو مثل امارات تو پاچه مون فرو میکردن
بماند که صد سال دیگه نمیگذاشتن ایران چنین تجهیزاتی رو حتی از خود امریکا بخره???
اولن که به درد نمیخوره چون قدیمیه.
دومن قبل از برجام بسته تشویقی غربی ها ساخت چندین نیروگاه هسته ای تو ایران بود
مشکل دنیا با ایران غنی سازی اورانیومه که سوخت این نیروگاه هاست که نباید تولید کنه.
امارات هم اجازه نداره. سوختش رو باید بخره
چون ما تعدادمون کمه ولی یاوه گو مثل مولوی بسیار داریم
ببخشید چی قدیمی؟
اگر منظور شما انرژی هسته ای پس فکر کنم شما از آینده خیلی خیلی دوری امدید.
تکنولوژی هسته ای قدیمی و پر ریسکه. آلودگی زمین به خاطر زباله هسته ای به کنار . خطر هایی مثل چرنوبیل یا زلزله ژاپن هم این تکنولوژی رو تهدید میکنه
به دردسرش نمی ارزه
اینا اصلا بدرد نمیخورن کشورا خوشونو الکی معطل اینجور نیروگاه ها میکنن.
ایران هم الکی خودشو به زحمت انداخت چقدر پول خرج شد چند تا از دانشمند هاش ترور شدن و...
کلا بگم الکی پول دور ریختنه فقط نمیدونم چرا این همه از کشور ها دنبال تکنولوژیش هستن حتی شده مثل گدا ها التماس میکنن
نکنه شما فکر کردی تا صد سال دیگه هم نفت داریم؟!! ما که نه با دنیا دوست هستیم و نه تو این سالها که پول و نیروی جوان داشتیم هیچ پیشرفتی نکردیم و هیچ زیرساختی بنا نکردیم خیلی دلم میخواد ببینم اون موقع چطوری میخواین التماس دنیا رو بکنین تا بهتون چیزی بدن!!
مسئله انرژی نیست کار هایی مثل پرتپ درمانی و اینا هم هست
پولشونو حروم کردن، به چه درد میخوره، هسته ای دیگه دوره اش گذشته مثل زغال سنگ، فقط کشور های داغون مثل امارات و آمریکا و ایران و... دنبالش هستن
بازم نا خواسته درست گفتی. هسته ای هم باعث آلودگی میشه هم دردسر. این تکنولوژی مال قرن 20 امه . در قرن 21 انرژی های تجدید پذیر مثل خورشیدی و بادی و آبی جایگاه اول رو پیدا میکنه
حالا درسته امریکا داغون هست، ولی خدایی انصاف نیست ایران رو بچسبونی به کشور داغونی مثل امریکا که فقط حدود نصف اقتصاد دنیا دستش هست
هنوز بچه های ساده دل کف حیاط مدارس دارن انرژی هسته ای رو فریاد میزنن؟؟؟