مروری بر ۱۰ اختراع و کشف برجسته در ایران باستان
تمدن پارسی به عنوان یکی از پیشرفتهترین تمدنهای جهان باستان به حساب میآید و دلیلش، انبوهی از ابداعات و کشفهای مختلف است. «پرشیا» یا «پرسه» یا ایران کنونی، مسئولیت ابداعات و اکتشافات مهمی نظیر یخچال، ...
تمدن پارسی به عنوان یکی از پیشرفتهترین تمدنهای جهان باستان به حساب میآید و دلیلش، انبوهی از ابداعات و کشفهای مختلف است. «پرشیا» یا «پرسه» یا ایران کنونی، مسئولیت ابداعات و اکتشافات مهمی نظیر یخچال، باتری و اسید سولفوریک را برعهده داشته است و تمامی اینها، ابداعاتی بسیار پیشرفته برای تمدنهای باستانی به حساب میآمدند.
اکثر این ابداعات بسیار ساده بودند و با استفاده از منابع موجود در کشور ساخته میشدند. ضمنا این احتمال وجود دارد که به صورت تمام و کمال از پتانسیلهای این ابداعات در پرشیای باستان با خبر نباشیم و باستانشناسان همچنان به مرور زمان دست به اکتشافات تازه میزنند. در این مقاله، به سراغ ۱۰ ابداع برتر ایرانیان میرویم:
یخچال
یخچال یک خنک کننده تبخیری باستانی است که از ترکیب دو کلمه «یخ» و «چال» به دست آمده است. این یخچالهای باستانی عمدتا در ایران ساخته میشدند و مورد استفاده قرار میگرفتند. ایرانیان در دوران ۴۰۰ سال قبل از میلاد مسیح، در تکنیک ساخت یخچال به مهارت فراوان رسیده بودند. این سازه گنبدی شکل، بالای زمین ساخته میشد و یک فضای ذخیرهسازی مخفی داشت.
با استفاده از مواد ساخت و ساز قطور و مقاوم در برابر حرارت، مخزن ذخیرهسازی مخفی در تمام سال ایزوله باقی میماند. فضاهای زیرزمینی این یخچالها ضمنا ۵۰۰۰ متر مربع حجم داشتند. بسیاری از بناهای مورد اشاره صدها سال پیش ساخته شدهاند و کماکان هم سر پا باقی ماندهاند.
هوای سرد از طریق پایهها و فضای مخفی وارد بنا میشد و ساختار مخروطی آنها باعث میشود که حرارت باقی مانده به بالا برود. به این ترتیب، درون بنا از محیط بیرون خنکتر باقی میماند. این بناها با ملاتی خاص به نام «ساروج» ساخته میشدند که شامل شن، گل، سفیده تخم مرغ، موی بز و خاکستر بود تا در برابر انتقال حرارت و آب مقاوم باشند.
دیوارهای پایه یخچالها حداقل دو متر قطر داشتند و کارکرد اصلی بنا، ذخیرهسازی یخ بود، هرچند که از آنها برای نگهداری مواد غذایی هم استفاده میشد. یخ در فصل تابستان شکل میگرفت و در یخچال نگهداری میشد تا در فصل تابستان مورد استفاده قرار گیرد.
باتری
یک کوزه فلزی، یک لوله آهنی و میلهای از جنس نوعی فلز دیگر در ساخت باتری پارتیها استفاده میشد. این باتریها در خوجوت رابه در جنوب شرق بغداد پیدا شدهاند و محققان غربی دریافتند که وقتی کوزه باتری پر از سرکه (یا هر الکترولیت دیگری) میشود، جریان برقی بین ۱.۵ الی ۲ ولت تولید میکند.
ویلهلم کونیگ، یکی از پژوهشگران موزه ملی عراق در دهه ۱۹۳۰ میلادی به این نتیجه رسید که احتمالا از کوزههای باتری پارتیها برای آبکاری الکتریکی طلا روی اشیایی که از جنس نقره بودند استفاده میشدند. اما این نظریه به اثبات نرسید و از آن موقع، دلیل ساخت این باتری نامشخص باقی مانده است. اگر پارسیهای باستان واقعا از این کوزهها به عنوان باتری استفاده کرده باشند، این یعنی باتریها توسط کنت الساندرو ولتا کشف نشدهاند و قدمتشان به ۱۶۰۰ سال قبلتر باز میگردد.
اسید سولفوریک
اسید سولفوریک یکی از مشهورترین کشف ایرانیان باستان است. ابوبکر محمد بن زکریای رازی، اخترشناس، ریاضیدان و جغرافیدان ایرانی نخستین کسی بود که اسید سولفوریک را کشف کرد. این کشف نهتنها در آن دوران بسیار مهم بود، بلکه فونداسیون لازم برای مهندسی شیمی در دوران مدرن را نیز بنا کرد.
اسید سولفوریک امروز در تولید چیزهای بسیاری زیادی، از کود شیمیایی گرفته تا مواد شوینده استفاده میشود و بر هر چیزی، از کشاورزی گرفته تا زندگی شهری تاثیر گذاشته است. بسیاری از اوقات نیز قدرت صنعتی کشورها براساس میزان اسید سولفوریک تولید شده از سوی آنها سنجیده میشود.
تختهنرد
تختهنرد که یکی از بازیهای محبوب مدرن به حساب میآید، برای اولین بار حدودا ۳۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح در ایران ساخته شد. این یکی از قدیمیترین برد گیمهاییست که از گذر تاریخ جان سالم به در برده و توسط دو نفر و بسته به تاسهایی که ریخته میشوند پیش میرود. بازیکنی برنده بازیست که بتواند تمام مهرههای خود را پیش از رقیب، از تخته خارج کند.
«سینیت» هم یک بازی مشابه است که توسط مصریان باستان ساخته شد، اما پارسیها کماکان به عنوان سازنده بازی تختهنرد شناخته میشوند. این بازی نخستین بار در شهر سوخته و همراه با دو تاس و ۶۰ مهره یافت شد. محبوبیت تختهنرد برای هزاران سال ادامه یافته و همین حالا هم میتوانیم افرادی را در پارکها و کافهها بیابیم که مشغول تجربهاش هستند. البته که ورژن امروزی تختهنرد، از لحاظ چیدمان ابتدایی مهرهها و اهداف کلی بازی، تفاوتهایی با ورژن باستانیاش دارد.
جبر
محمد بن موسی خوارزمی یک داشمند ایرانی در بغداد بود که در برهه ۷۵۰ الی ۸۵۰ سال بعد از میلاد مسیح، گذران زندگی میکرد. او در عمر خود روی حوزههای مختلفی نظر ریاضیات، اخترشناسی و جغرافی پژوهش کرد که همزمان با دوران خلافت عباسیان بود. او امروز بیشتر شهرت خود را مدیون متدی است که به عقیده او باعث میشد جبر یک حوزه مستقل در علوم ریاضی باشد. به همین خاطر، به او لقب پدر جبر را دادهاند. خوارزمی کتاب الجبر والمقابله را نیز نوشت و در آن اثبات کرد که جبز یک شاخه ریاضیاتی کاملا مستقل از هندسه و علم حساب است.
الفبا
در جریان قرن ششم قبل از میلاد مسیح، امپراتوری پارسی هخامنشیان به قدرت رسید و قلمرویشان از بینالنهرین تا افغانستان امروزی کشیده میشد. زبان پارسی باستان در جریان همین برهه از تاریخ ساخته شد و اینطور نیست که مستقیما از سیستمهای زبانی سومر و آکد برداشته شده باشد. اگرچه ظاهر فیزیکی سمبلهای پارسی باستان همان خط میخی است، اشکال این نشانهها و مقادیر آواشناسیشان هیچ ارتباطی با نشانههای موجود در سیستمهای زبانی قدیمیتر ندارند.
لوگوگرام یا واژهنگاشت هم بخشی از الفبای زبان پارسی باستان بوده است. پارسی باستان به عنوان یک متن وابسته به هجا شناخته میشود که هجاهایی بسیار استخوانی دارد. به عنوان مثال آوای «پو» هیچ نشانه مستقلی ندارد و در عوض با نشانههای «پا» و «او» نوشته میشود. متون نوشته شده در این فرم، در اماکنی مانند پرسپولیس، شوش، همدان، ارمنستان، رومانی، جزیره خارک و همینطور کانال سوئز یافت شدهاند و عمدتا به دوران حکومت داریوش اول و پسرش، خشایارشا تعلق دارند.
سرویس پست
شواهد زیادی دال بر این وجود دارد که نخستین سیستم ارسال پستی در ایران باستان شکل گرفته است. اسبسواران و درشکههایی که تحت عنوان چاپار شناخته میشدند، پیامهایی که عمدتا فرمانهای دولتی بودند را از جایی به جای دیگر میبردند. بنابر نوشتههای هرودوت، تاریخنگار یونانی، سرویس پست در ایران و طی قرن ششم قبل از میلاد مسیح شروع به کار کرده، همزمان با دوران حکومت کورش کبیر، نخستین پادشاه هخامنشی. این سیستم پستی بسیار چابک بوده و مردان و اسبهایشان، در تمام روز در حرکت بوده و هیچچیز، از برف و باران گرفته تا گرمای هوا، آنها را متوقف نمیکرده است.
پیامهایی که به چاپارها سپرده میشد، میان ایستگاههایی به نام چاپارخانه که از نظر مسافت به یکدیگر نزدیک بودند جابهجا میشدند. به این ترتیب، بدون نیاز به توقف برای استراحت و صرف غذا از سوی شخص پیامرسان یا اسب، پیامها منتقل میشدند.
انیمیشن
انیمیشنهای مدرن بدون تردید گامهای بسیار بزرگی برداشتهاند، اما جالب است بدانید که تاریخچه انیمیشن به عصر برنز در ایران باستان بازمیگردد. یک پارچ آب در شهر سوخته سیستان و بلوچستان کشف شده که گفته میشود به ۵۲۰۰ سال پیش تعلق دارد. این پارچ شامل مجموعهای از تصاویر است که پریدن یک بز به سمت یک درخت و خوردن برگهای آن را تصویر میکنند. تصاویر مشابهی را میتوان روی پارچهای آب متعلق به دوران بعد از اسلام نیز یافت.
این پارچ توسط یک باستانشناس ایتالیایی کشف شد و در نگاه نخست، معلوم نبود که ارتباط میان تصاویر چیست. سالها بعد، دکتر منصور سجادی باستانشناس بود که رابطه میان این تصاویر را پیدا کرد. از آن زمان، محققان بیشتر و بیشتر به اهمیت کارهای هنری روی پارچ آب پی بردهاند. در ابتدا گفته میشد این بز در حال خوردن برگهای درخت زندگی آشوری است، اما اکنون باستانشناسان عقیده دارند که این پارچ هزار سال پیش از شکلگیری تمدن آشوری ساخته شده است.
سیستم مالیات
رد پای سیستم مالیات در تاریخ، به ایران باستان بازمیگردد. مالیات عنصری مهم در روش کشورداری هخامنشیان بوده است. در امپراتوری پارس و هنگام فرمانروایی کورش دوم و کمبوجیه، افراد صرفا مجبور به اهدای هدایای مختلف بودند و مالیاتهای معمولی برای نخستین بار در برهه حکومت داریوش اول (یعنی سال ۴۸۶ الی ۵۲۲ قبل از میلاد مسیح) به کار گرفته شدند. اگرچه این سیستم دریافت مالیات از قبل و از دوران حکومت کوروش دوم هم وجود داشت، اما قوانین سختگیرانهای برای آن وضع نشده بود و مردمی که مالیات پولی نمیپرداختند، کمبود را با هدایا جبران میکردند.
اگرچه مردم ایران (به عنوان صاحبان قلمرو) از پرداخت مالیات پولی معاف بودند، اما اینطور نبود که هیچ مالیاتی نپردازند. در اطلاعات به دست آمده از مستندات قلعه الموت که به دوران حکومت داریوش اول تعلق دارند، اشاراتی به رسیدهای حیوانات دامی شده که به عنوان مالیات در اختیار دولت محلی قرار گرفتهاند. به صورت سالانه نیز ۷۷۴۰ سکه نقره بابل (که وزنی معادل ۲۳۲ هزار کیلوگرم داشتند) از سوی مردم به حاکمان هخامنشی پرداخت میشد و ساتراپی (ایالت) هند هم مالیات خود را در قالب گرد طلا میپرداخت.
قنات
قنات یک کانال زیرزمینی اریب است که آب را از آبخیز به سمت خانهها و مزارع سرازیر میکند. از قنات برای آبرسانی به کشتزارها و تهیه آب شرب استفاده میشد. این یک سیستم تامین آب قدیمی است که با چاههای بسیار عمیق و از طریق مجموعهای از تونلهای دسترسی عمودی ساخته میشد. این سیستم همچنان کاربردی بوده و در مناطق گرم، خشک و نیمهخشک برای آبرسانی به ساختههای انسانی مورد استفاده قرار میگیرد. قنات برای نخستین بار توسط ایرانیان و در نخستین هزاره پیش از میلاد مسیح ساخته شد و بعد راهش را به کرانههای غربی و شرقی نیز باز کرد.
تونلهای قنات که میتوانستند چندین کیلومتر درازا داشته باشند، به صورت تمام و کمال با دست کنده میشدند و دقیقا هماندازه بدن فردی بودند که آنها را حفر میکرد. در فواصل ۲۰ الی ۳۰ متر نیز، تونلهای دسترسی عمودی به تونل اصلی متصل میشدند که هم نقش تهویه هوا را ایفا میکردند و هم برای تعمیرات احتمالی کاربردی تلقی میشدند.
ساختار قنات هم اینگونه بود که از کوهپایهها به سمت روستاها کشیده میشدند و بعد از طریق کانالهای دیگری، در سراسر زمینها پخش. پشت این بناها، چشمانداز علمی بزرگی وجود داشت که به کشاورزان ایرانی اجازه میداد در برهههای خشکسالی طولانی و در نبود دسترسی به آب روی سطح زمین، به کار خود ادامه دهند. گفتنی است که قناتها همین حالا در چین، مراکش و آمریکا نیز استفاده میشوند.
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.









حقیقتا پشمهایم!!
این شهر سوخته یوتوپیای جهان بوده یه زمانی فکر کنم! چی بودیم چی شدیم
دوستان عزیز من، هر تمدن، حکومت و جامعه ای فراز و فرود دارد! این طبیعیه، اروپا، آمریکا، آسیای شرقی، آفریقا همه ی این ها فرازها و فرودهایی رو تجربه کرده اند و باز هم می کنند!
مثال: یک زمانی مصر، قطب تمدن، فرهنگ و اقتصاد در دنیا بود اما الان خبری از آن مصر باستان هست؟! قطعاً جواب خیر است!
اسید سولفوریک کشف جابر بن حیان است نه زکریای رازی
نمی دونم اون سه نفری که به این نظر منفی دادن برای چی منفی دادن . یه سرچ ساده بزنید تا متوجه بشید که اسید سولفوریک کشف جابر بن حیان بوده نه رازی
فقط اختراح مالیات... :)
مطلب جالبی بود، خسته نباشید ? خوبه هرازگاهی برای تلنگر از این مطالب (البته از منابع معتبر) مطالعه کنیم. حقیقتاً همین پیشرفت نژاد آریایی ست که باعث شده وضعیت مون امروز این باشه. چون اگه ما رو آزاد بزارند میتونیم دنیا رو اداره کنیم و جای زایونیست و گلوبالیست رو بگیریم (که خواهیم گرفت). ولی متاسفانه 200-300 سالی میشه که بر ما مسلط شدند. همش دنبال انقلاب و آشوب و قحطی و... تو این خاک هستند که مبادا ما پیشرفت کنیم. 40 سال پیش یه انقلاب تو کشور ما راه انداختن چون داشتیم پیشرفت میکردیم!!! و خیلی مسخره ست که مردم اینو نمیفهمند و الان هم باز دنبال انقلاب هستند!!!!!! یعنی هر وقتی که روی خط پیشرفت قرار میگیریم، جریان هایی شروع میکنند به تحریک مردم برای شورش. نمونه ش: رادیو بی بی سی قبل از انقلاب
تا وقتی سیاست و مذهب به هم آمیخته هست ایران به کندی پیشرفت میکنه. ایران کنونی مثل اروپای قرن پانزده میلادیه...
یه نفر به من بگه ما تابحال کجای اسلام رو به صورت واقعی به اجرا در آوردیم که به ضرر رسوند
ما هر جا اسلامی کار کردیم وضعمون روبه پیشرفت بوده
جالبه که مترجم عزیز لطف کردن و خودشون "جبر" رو جایگزین "منشور حقوق بشر کوروش بزرگ" در منبع خبر کردند!
البته مطلبی که در مورد جبر اضافه کردند درسته.
چندتایی هم غلط در متن وجود داره:
ا) خط آخر توضیح در مورد یخچال، تابستان اول باید با زمستان جایگزین بشه.
2) زکریای راضی نه زکریای "رازی"
رازی درسته.
خب من هم همینو گفتم دوست عزیز!
رازی درسته. یعنی اهل ری.
نویسنده هنوز فرق تمدن ایران باستان با دوره اسلامی را نمیدانسته. حکیم ذکریای رازی و خوارزمی در قرن دوم و سوم هجری دوره حکومت عباسیان میزیستند و هیچ ربطی ب تمدن ایران باستان ندارند. (ضمن اینکه حکما و دانشمندان و اختراعات ایرانیان در دوره اسلامی بالغ بر صدها و هزارهاست)
خب پس بگو چرا اسلام همراه با ورودش به ایران شروع به نسل کشی ایرانیها کرد؟
چرا کتابها رو سوزوند ؟ مگه این نیست میگن قرآن کتاب کامل هست . چرا مریض میشی میری دکتر؟ برو قران بخون خوب شی
قرآن کتاب کامل هست اما هر کسی نمیتونه ازش سردربیاره
تا یه حدودی علما تفسیرش میکنن و به زبان ساده در اختیار ما قرار میدن
بقیه اش رو هم باید از دست مبارک امام زمان (عج) بگیری
حالا تو بگو ببینم مگه علم پزشکی در حال حاضر همین کتابایی نیست که تو کل دنیا چاپ میشه تو پس چرا میری دکتر برو همونا رو بخون خودتو درمان کن
بعدشم تو خود قرآن گفته که باید به علم اهمیت بدیم
تاریخ اسلام رو بخون تا رحمانیت و رحیم بودن این دین آشنا بشی. تاریخی سراسر کشتار و جنگ و خون و شمشیر. زمانی که اعراب مسلمان وارد ایران شدند کتاب های بسیاری را آتش زدند، این ربطی به مغول نداره، و از سمت خود اعراب مسلمان انجام شد. آنها معتقد بودند این کتاب ها کفر هستند و انسان نیازی به کتابی جز قران ندارد.
تو هر قومی ادمهای افراطی وجود داره و کسی منکر این نیست اینایی که شما میگی مربوط به فتوحات غیر اسلامی هست یا اینکه مربوط به حمله عمر یا ابوبکره که این دوتا از نظر ما شیعیان مسلمون نبودن
نه تروریست رو کتاب فیزیک دیوید هالیدی آورده، اونجا که میگه مشرکان را گردن بزنید
عزیزم این که شما خوندی و نمیدونم از کجا خوندی مربوط به جنگیه که مشرکان علیه مسلمانان شروع کردند
خوب مسلم کسی که به شما حمله نمیزنی پدرشو دربیاری
تازه این یه حمله ساده نبوده قبلش هم از طرف همین مشرکان حمله شده بوده و پیمان صلح امضا شد ولی دوباره حمله کردند
چند تا نکته رو یادت باشه. یک. میزان اختراعات و پیشرفت ها در کشورها فقط مرتبط با حکومت ها نیست، با میزان پیشرفت علم در آن دوره ی تاریخی هم در ارتباطه. شما اگه میزان اختراعات هزار سال پیش در تمام کشورهای دنیا رو با میزان اختراعات هشتاد سال پیش مقایسه کنی متوجه این تفاوت میشی. دو. اگر دوران حکومت مسلمانان و اعراب بر ایران نبود چه بسا میزان پیشرفت و اختراعات ایرانیان بیشتر بود, همونجور که ما در این چهل و خورده ای سال از حکومت اسلامگرا ها میبینیم، که اگر حکومت غیراسلامی بود میزان پیشرفت ایران بسیار متفاوت بود. پس اگر پیشرفت های ایران در دوره ای که مصادف شده با دوره ی اسلامی بیشتر بوده دلیل بر این نیست که حکومت اسلامی خوب بوده یا باید تفاوت گذاشت بین دوره ی اسلامی با دوره های قبلش. قبل از هرچیزی همه ی اینها مربوط به ایران و ایرانی بوده، نه وامدار اسلام و ایدیولوژی مذهبی.
نخیر عزیزم من با نظر شما مخالفم پس اگر اینطوره شما هم وضعیت خوب اقتصادی رو به حساب حکومت شاه نزار(البته که اونموقع هم وضعیت خوب نبود) و وضعیت بد قتصادی الان رو هم به پای روحانی ننویس بگو اینا همش مصادف شده? ? ?
بزرگترین پیشرفت نظام اسلامی، باز کردن مشت شما غربگراها بود.و الا تا صد سال باید مثل اوکراین و مصر و فلسطین و ... اسیر تفکرشما می بودیم.هرروز انقلاب هرروز اغتشاش و آشوب.بزرگان شما در پیشگاه ملت محکوم شدن و برای همیشه خودشون و پیشینه دویست ساله شون به تاریخ پیوستند.کاری که نظام اسلامی و رهبر با تفکرغربگرایی کرد،مغول با ایران نکرد.
بزرگترین کارهای کل نظام های اسلامی، نه تنها جمهوری اسلامی، آوردن ترور و ظلم و فساد و بدبختی و چرندیات و توهمات و اعمال غیرانسانی بود. کل تاریخ اسلام رو نگاه کنی از همون ابتدای اسلام ناب محمدی تا به امروز هر جا و هر کشوری که اسلام پیاده شده چیزی جز بدبختی و رنج و عذاب و فساد و کشتار چیزی به ارمغان نیاورده.
نخیر هر جا رفت اسلام پیاده بشه جلوش رو گرفتن (چون به ضرر سرمایه داری هست) و اسلام دلبخواه خودشون رو با کمی چاشنی تزویر و ریا جایگزین کردن
اینها رو می بینی نباید زیاد حرص بخوری. کلا ظاهرا این اکانت و یکی دو تا دیگه مثل Molavy فقط پول میگیرن چیزهایی رو تکرار کنن و عین دیوار هم وقتی مچشون باز میشه عین خیالشون نیست. نمی دونم چرا وقتی توی کامنتها مطالب دروغ میزارن و خبرهای دروغی پخش می کنن، کسی جلوشونو نمی گیره.
اگه ایران باستان رو با تمدن های زمان خودش مقایسه بشه، به راحتی میشه فهمید ایران 200 تا 300 سال از تمدن های زمان خودش پیشرفته تر بوده.
اما در ایران کنونی حدود 100 تا 150 سال نسبت به کشور های قدرتمند عقب تر هستیم.
هممون شاید یجور شرمندگی در ته دلمون نسبت به بزرگان ایران باستان داریم
این شرمندگی و به شخصه چجوری تونستید جبران بکنید؟
هنری کسینجر(یکی از 5 استادبرتر سیاست جهان):
ایران بعد از از بین رفتن داعش،تبدیل به ابرقدرت می شود.
منبع: independent
yun.ir/wiq323
واضحه که منظورش ابرقدرتی در حوزه نظامی سیاسی هست.ابرقدرت شدیم چون مدیریتش دراختیارانقلابیهای وطن پرسته
در حوزه اقتصادی تبدیل به ابرقدقد شدیم چون مدیریتش در اختیار گرین کارتی های غربگرا هست.
حالا یه عده کامنت میزارن میخوان بگن اطلاعاتشون از هنری کسینجر(و خیلیهای دیگه که به قدرت ایران اعتراف کردن) بیشتره
ابرقدرت در حوزه سیاسی؟ جُک بود ???
منظورش فک کنم نظامی بود چون واقعا ابرقدرتیم
چون دست انقلابیون هست
گیریم ابرقدرت. شوروی هم ابرقدرت بود اما از درون فرو پاشید.
فروپاشیده شد . بعدش ایران رو با شوروی نمیشه مقایسه کرد
فیلم زیاد میبینی ظاهرا، احتمالاً دزدی ها و اختلاسها و چپاولها و سو ٕمدیریت ها و نابودگریهای محیط زیست یا کار اسراییلی هاست یا کار آمریکا یا انگلیس یا ... ، خوبه که تمام سیستم از عزل و نصب دست همین انقلابیون هاست. فقط یک نمونه بگم که همین کشور چین دوست و برادر و مسلمان کش (اویغورها) ، طی بهره برداری غیر اصولی و عدم ایزولاسیون مناسب چاه های گاز، بعضی مناطق رو نابود کرده و در رفته و این مناطق در حال سوختن هستند.
اولا ما بیشتر از شما منتقد مسئولین و حتی خودسیستم هستیم.اغلب مشکلات هم منشا داخلی داره
دوما اگه ما همه کاره هستیم پس چرا آمریکا و اسرائیل و پهلوی و رجوی و عربستان(شبکه کلمه) و بقیه اپزسیون، موقع انتخابات از یک جناح خاص حمایت میکنن؟! یعنی اونها سوادشون از شما کمتره؟نمیفهمن که انتخابات الکیه؟! و شما فقط میدونید؟! ثانیا این حرف شما توهین به 40 میلیون نفره که موقع انتخابات رای میدن و به قول شما نمیفهمن که رایشون الکیه
سوما چین هم مثل آمریکاست.اما چون منفعتش در بقای امنیت و اقتدار ما هست(چون ما دروازه تجارتش با غرب هستیم و نیز ما میتونیم جنگ اقتصادی چین با غرب رو به نفع چین پیش ببریم)، لذا منافع مشترک داریم و اونها دنبال براندازی نیستن.
مملکت دست خودتونه بعد خودتون با خودتون مشکل دارین ؟ lolololol تورخدا بس کن از خنده دارم میمیرم . مثل این میمونه حرفت بری جلو آینه از خودت انتقاد کنی بعد ب خودت بگی به به چی گفتم hahahahahaha
40 میلیون رای؟ شما الان به همین جامعه دیجیاتو نگاه کن، اوضاع توی بهترین حالت برا شما ساندیس خورا 1 به 10 هست. به عبارت دیگه توی انتخابات بعدی هر عددی برای مشارکت بالاتر از 8 میلیون اعلام بشه صحت انتخابات زیر سوال میره.
با کی بحث میکنی جناب ؟؟؟؟
اینا کی چیزی رو فهمیدن که حالا بار دومشون باشه
پسر خوب حداقل میخای به یه چیزی ارجاع بدی، متن رو درست بخون. اگه حال خوندن متن رو نداری حداقل تیتر رو درست بخون: "ایران میتونه به امپراتوری افراطی تبدیل بشه. این از اولش که کلا اومده شسته گذاشته کنار. دوم، کسینجر چقدر توی پیش بینی درست کار کرده؟ روش خوبی برای دروغ گفتن نیست.