ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

Very satisfied Satisfied Neutral Dissatisfied Very dissatisfied
واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

ناسا ناهنجاری‌ عجیب و فزاینده در میدان مغناطیسی زمین را بررسی می‌کند

ناسا در حال مطالعه ناهنجاری عجیبی در میدان مغناطیسی زمین است که از آمریکای جنوبی تا جنوب غرب آفریقا وسعت دارد. در این منطقه میدان مغناطیسی زمین ضعیف است و فضاپیماها و ماهواره‌‌ها را در ...

پیمان حسنی
پیمان حسنی منتشر شده در ۲۸ مرداد ۱۳۹۹  |  ۱۳:۰۰

در دیجیاتو ثبت‌نام کنید

جهت بهره‌مندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخش‌های مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید.

عضویت در دیجیاتو

ناسا در حال مطالعه ناهنجاری عجیبی در میدان مغناطیسی زمین است که از آمریکای جنوبی تا جنوب غرب آفریقا وسعت دارد. در این منطقه میدان مغناطیسی زمین ضعیف است و فضاپیماها و ماهواره‌‌ها را در معرض ذرات پرانرژی خورشید قرار می‌دهد.

این پدیده در حال گسترش که ناهنجاری جنوب اقیانوس اطلس (South Atlantic Anomaly) نام دارد، محققان ناسا را سال‌ها نگران کرده است. در این منطقه میدان مغناطیسی زمین ضعیف‌تر بوده و ماهواره‌ها و فضاپیماهای موجود در مدار نزدیک به زمین (LEO) را در معرض ذرات خطرناک خورشید قرار می‌دهد.

ناهنجاری جنوب اقیانوس اطلس خطری برای ساکنین کره زمین ندارد، اما روی فضاپیماهای مداری از جمله ایستگاه فضایی بین المللی که از مقابل آن عبور می‌کنند تأثیر منفی می‌گذارد. در صورتی که ذرات پرانرژی ساطع شده از خورشید حین عبور ماهواره از این منطقه با آن برخورد کنند، سبب اتصالی سیستم‌ها و از کار افتادن موقتی آنها خواهند شد. این اتفاق معمولاً منجر به مشکلات سطحی می‌شود، اما ریسک از بین رفتن داده‌ها و حتی آسیب همیشگی به قطعات وجود دارد. به همین دلیل فضاپیماها پیش از وارد شدن به این منطقه به طور موقتی سیستم‌ها را خاموش می‌کنند.

ناسا به طور پیوسته در حال مطالعه ناهنجاری جنوب اقیانوس اطلس است تا برای مقابله با خطرات آن چاره اندیشی کند. محققان هنوز به طور کامل این منطقه و مسائل مربوط به آن را درک نکرده‌اند، اما یافته‌های جدید اطلاعات جالبی از این ناهنجاری فاش کرده است. برای مثال تحقیقی که سال ۲۰۱۶ توسط ناسا انجام شده نشان می‌دهد که این پدیده به آرامی در حال حرکت به شمال غرب است.

محققان می‌گویند ناهنجاری یاد شده علاوه بر حرکت در حال تقسیم شدن به دو قسمت است که هر کدام دارای میدان مغناطیسی جداگانه هستند. تحقیقی که ماه گذشته میلادی انجام شده خبر از وجود داشتن این ناهنجاری از ۱۱ میلیون سال قبل خبر می‌دهد. یافته‌ای که به گفته محققان نشان می‌دهد این ناهنجاری احتمالاً عامل یا پیش درآمد وارونگی قطب‌های مغناطیسی زمین نیست.

سؤالات متعددی در مورد ناهنجاری جنوب اقیانوس اطلس وجود دارد به همین دلیل ناسا به طور پیوسته آن را تحت نظر گرفته است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • fayyaz.saeed

    میگن آخرالزمان خورشید از مغرب درمیاد.
    با معکوس شدن قطب های مغناطیسی قابل توجیه.

مطالب پیشنهادی