ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

Very satisfied Satisfied Neutral Dissatisfied Very dissatisfied
واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

انتقال خطوط تولید چیپ به آمریکا ۵۰ میلیارد دلار هزینه دارد

غول‌های صنعت نیمه‌هادی آمریکا به دنبال راه‌اندازی ۱۹ کارخانه تولید چیپ در ایالات متحده هستند اما به واسطه هزینه‌های سرسام آور درخواست کرده‌اند دولت ترامپ به اندازه نیمی از سرمایه‌گذاری چین برای تبدیل شدن به ...

یونس مرادی
یونس مرادی منتشر شده در ۳۱ شهریور ۱۳۹۹  |  ۰۸:۳۰

در دیجیاتو ثبت‌نام کنید

جهت بهره‌مندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخش‌های مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید.

عضویت در دیجیاتو

غول‌های صنعت نیمه‌هادی آمریکا به دنبال راه‌اندازی ۱۹ کارخانه تولید چیپ در ایالات متحده هستند اما به واسطه هزینه‌های سرسام آور درخواست کرده‌اند دولت ترامپ به اندازه نیمی از سرمایه‌گذاری چین برای تبدیل شدن به بازیگر بزرگ این صنعت، به آنها کمک مالی کند.

ترامپ از زمان تبلیغات انتخاباتی وعده راه‌اندازی کارخانه‌های بسیاری را در آمریکا داده بود و کماکان تحت برنامه «ساخت آمریکا» به دنبال برگردان خطوط تولید به این کشور است. با این حال بر اساس گزارش «انجمن صنایع سیلیکونی» بازگشت خطوط تولید از آسیا به ایالات متحده نیازمند سرمایه‌گذاری رقمی بین ۲۰ تا ۵۰ میلیارد دلار از سوی دولت است چرا که دولت پکن برای ارتقای تولید صنایع نیمه‌هادی در خاک خود حدود ۱۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرده و طرح تشویقی در نظر گرفته است.

سرمایه گذاری هنگفت چین در تولید چیپست های پیشرفته و صنایع نیمه هادی

این انجمن که نمایندگی شرکت‌های معتبری نظیر اینتل، انویدیا، AMD و کوالکام را بر عهده دارد تاکید کرده که تا ۶ ماه قبل دیدگاه دیگری داشته اما حالا از نظر آنها زمان مناسبی برای تغییر مکان زنجیره تامین است. به عبارت دیگر شرایط به گونه‌ای تغییر کرده است که اتکای این کشور بر چین، تایوان، سنگاپور و حتی اسراییل برای تامین قطعات حیاتی مورد استفاده در ابزارهای الکترونیک به ویژه با در نظر گرفتن پاندمی کرونا خطرناک است.

یکی از مشکلات انتقال زنجیره تامین این است که برپایی کارخانه‌ها در آمریکا ۳۰ درصد هزینه بیشتری در پی دارد و طی بازه ۱۰ ساله کل هزینه‌‌های عملیاتی بالغ بر ۴۰ میلیارد دلار خواهد بود. با این حال مشوق‌های دولتی می‌تواند آنرا به ۱۳ میلیارد دلار تقلیل دهد.

این انجمن همچنین روی طرح «CHIPS» حساب باز کرده که موافقت نمایندگان هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات را کسب کرده و  میلیاردها دلار را صرف تحقیق، توسعه و تولید چیپست در آمریکا می‌کند. به گفته این انجمن در صورتی که دولت برای انتقال صنایع به آنها کمک کند، ۷۰ هزار شغل جدید در زمینه‌های مختلف از مهندسی گرفته تا زنجیره تامین ایجاد خواهد شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
نظرات ثبت شده (12 مورد)
  • Mehrdad A.S.H

    همینه دیگه یه چیزی هست که نمیتونن از چین بیان بیرون ، جاهای دیگه نه جمعیت کارگر چین رو دارن نه ارزون بودن کارگر و مالیات و نه بازار رقابتی و عظیم چین رو دارن ،،، هیچوقت هم نخواهند داشت ،،،، اکثر کارهایی رو که کارگرهای چینی میتونن انجام بدن رو هیچ کجای دنیا نمیتونن و نمیخوان که انجام بدن ،، فقط باید کشورها با هم متحد و دوست بشن ،، به قلدربازی و تحریم و انحصارطلبی هم پایان بدن وگرنه دنیا همش میشه ضرر و زیان برای طبیعت و انسان ها

    • آریا

      ایران و هند و خیلی از کشورهای امریکای جنوبی و افریقا از چین ارزونترن

  • peyman17

    نمیدونم واقعا چه منطقی بود که باعث میشد آمریکایی ها شرکتاشونو به چین منتقل کنن انگار گاوتو ببری خونه همسایه ببندی از علف اون بخوره بعد شیر گاوتو ازش بخری

    • آریا

      سود بیشتر
      تو امریکا پایه حداقل حقوق (minimum vage) ساعتی 9 دلاره حین کار اگر انگشت یک کارمند خون بیاد میره شکایت میکنه کلی سو میکنه شرکت رو
      ولی تو چین با روزی 5 دلار همون کار رو انجام میدن تو سرشون هم میزنن

  • sinagoogle

    جالبه که این شرکت ها میلیاردها دلار بابت جهانی سازی و عدم دخالت دولت در نحوه برون سپاری مشاغل سود کردن و کارگران زیادی رو در آمریکا اخراج کردن ولی حالا که متوجه خطر این روند شدن از دولت تقاضای کمک مالی میکنن تا زنجیره تولید رو به امریکا انتقال بدن.
    با جودی که عاشق نظام سرمایه داری هستم ولی باید قوانینی وجود داشته باشه تا شرکت ها نتونن هر جور دلشون خواست با کارگران رفتار کنن و هر وقت به سودشون بود اخراج کنن یا هر وقت به ضررشون باشه از دولت تقاضای کمک کنن.

    • bagheri1997

      اون وقت دیگه نظام سرمایه داری نستو همینه میگن عشق آدمو کور میکنه مردم آمریکا با وجود اول بودن کشورشون تو خیلی زمینه ها داره زیرز چرخ نظام سرمایه داری زار میزنن انبار های کالای آمازون رسما شرکت برده داریه صدای خیلی هارو در آوورده بعد دوست عزیزمون عاشق نظام سرمایه داریه ک ذاتش دقیقا همینه. البته نظام مالی ایران و چین هم سرمایه داریه .

    • آریا

      دقیقا همینه. این نگاه گلوبالیست ها بود که در دهه های 50 تا 90 میلادی باعث شد سود زیادی به جیب شرکتهای غربی بره چون رقیبی نداشتن
      مثلا همین باعث شد تا کوکاکولا و پپسی و .... رو توی هر کوره دهاتی از هرنقطه کره زمین بشناسن
      ولی این یک شمشیر دولبه بود که باعث شد کشورهای دیگه هم همین کار رو بکنند.

    • molavy

      اگر عاشقی نباید سوال بپرسی، عاشق نگاه میکنه لذت میبره

  • آریا

    ارزشش رو داره واقعا. امیدوارم ترامپ این کار رو بکنه

    • ali

      اره ارزشش دزدی بعضی شرکتا با نام جلوگیری از اسیب زدن به طبیعته

  • molavy

    جهانی سازی که یک عمر آمریکایی ها شعارش رو میدادن چی شد پس
    مزیت رقابتی و این ها همش کشک بود؟

    • آریا

      اون شعار گلوبالیست ها بود که عمدتا دموکرات و طرفدار جورج سوروس هستند.
      ولی جمهوری خواه ها خلاف این رو میگن

مطالب پیشنهادی