ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

Very satisfied Satisfied Neutral Dissatisfied Very dissatisfied
واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

وزیر ارتباطات: امکان ساخت صفر تا صد یک گوشی در داخل کشور وجود ندارد

بر اساس گفته‌های وزیر ارتباطات و مدیرعامل ایرانسل، گوشی‌های «ویرا» صاایران به صورت CKD و SKD آماده می‌شوند. به این معنا که قطعات آنها پس از وارد شدن به کشور در ایران مونتاژ می‌شود. وزیر ...

آرش پارساپور
آرش پارساپور منتشر شده در ۹ مهر ۱۳۹۹  |  ۱۷:۱۶

در دیجیاتو ثبت‌نام کنید

جهت بهره‌مندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخش‌های مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید.

عضویت در دیجیاتو

بر اساس گفته‌های وزیر ارتباطات و مدیرعامل ایرانسل، گوشی‌های «ویرا» صاایران به صورت CKD و SKD آماده می‌شوند. به این معنا که قطعات آنها پس از وارد شدن به کشور در ایران مونتاژ می‌شود. وزیر ارتباطات در همین راستا تاکید کرده است که امکان تولید صفر تا صد یک گوشی موبایل در کشور وجود ندارد.

چندی پیش تصاویری از دو مدل گوشی صاایران با نام‌های تجاری «ویرا» منتشر شد که شکل و ظاهر و مشخصات آن کپی یک گوشی چینی با برند Ulefone بود. این مساله حواشی زیادی را بین کاربران در فضای مجازی در پی داشت. این گوشی‌ها قرار است توسط ایرانسل به صورت باندلینگ و با همکاری پست بانک به صورت قسطی به مشترکین این اپراتور فروخته شود و صبح امروز مدیرعامل ایرانسل نسبت به کپی بودن این گوشی‌ها در مراسم افتتاحیه مرکز تماس مشتریان برای ناشنوایان اذعان داشت که «در حال حاضر این گوشی‌ها به طور SKD یا CKD به ایران می‌آیند»، موضوعی که ظهر امروز توسط وزیر ارتباطات نیز تایید شد.

«محمد جواد آذری جهرمی» در مورد حاشیه‌های ایجاد شده برای گوشی تولید صاایران در جمع خبرنگاران گفته که تولید صفر تا صد گوشی در کشور غیرممکن است. او درباره حواشی ایجاد شده پیرامون کپی بودن این محصولات گفت:‌ «من هم این ماجرا را در شبکه‌های مجازی دیدم. اینکه تولید صفر تا صد گوشی را خودمان در کشور داشته باشیم در حال حاضر ممکن نیست. در ابتدای راه، طبیعی است که با مدل‌های SKD و CKD آغاز کنند و به مراحل بعدی برسند.» او ادامه داد: «اگر این شرکت‌ها با یک شرکت خارجی به تفاهم رسیده باشند که خط تولید را در داخل کشور راه‌اندازی کنند؛ این کار برای فاز اول مثبت است و باید شکل بگیرد.»

صبح امروز «بیژن عباسی آرند» نیز در  مراسم افتتاحیه مرکز تماس مشتریان برای ناشنوایان تایید کرد که این گوشی‌ها به صورت CKD و SKD تهیه شده‌اند و در اختیار ایرانسل قرار گرفته‌اند. او خبر از عرضه این مدل‌ها در بازار در آینده‌ای نزدیک داد و تاکید کرد که قیمت مناسبی برای این گوشی در نظر گرفته شده است.

دو اصطلاح CKD و SKD در صنایع تولیدی کاربرد دارد و ایران در بسیاری از صنایع نظیر خودروسازی و برخی لوازم خانگی به این طریق کالاها را تولید می‌کند. (CKD (Completely Knocked-Down به روندی از تولید گفته می‌شود که قطعات کاملا جدا از هم و جز به جز وارد کارخانه خواهند شد و مونتاژ می‌شود. این روش در بسیاری از کشورهای در حال توسعه مرسوم است و در ایران نیز در برخی از صنایع تولیدی کالاهای گوناگون، این روش انجام می‌شود.

(SKD (Semi Knocked-Down نیز روشی مشابه با همان CKD است با این تفاوت که در این روش قطعات هم به صورت مونتاژ شده و هم به صورت منفصل شده وارد کشور می‌شوند و روش تولید آسان‌تر و سریع‌تری دارد. با توجه به اینکه خط تولید موبایل هوشمند صاایران تازه ایجاد شده و شباهت‌ها به نسخه چینی بسیار بالاست، به نظر می‌رسد که فعلا در حال حاضر روش SKD برای تولید این گوشی‌ها در نظر گرفته شده است. البته این صرفا یک فرضیه است و صاایران در این خصوص اظهار نظر رسمی نداشته است.

ناگفته نماند برخی از تولیدکنندگان موبایل اظهار دارند که خرید گوشی و وارد کردن آن صرفه اقتصادی بیشتری دارد تا یک گوشی به صورت CKD در کشور تولید شود چرا که در این حالت هزینه حمل و نقل و بسته‌بندی قطعات موبایل بسیار بیشتر از هزینه واردات یکجای دستگاه آماده می‌شود؛ با این حال بر اساس گفته‌های مسئولان به نظر می‌رسد که صاایران تصمیم گرفته پا در این راه بگذارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
نظرات ثبت شده (12 مورد)
  • MATELF

    امکان ساختن صفر درصدشم نیست صدش پیشکش

  • hosseinbu1000

    100%

  • herogame

    حتی اگه تمام قطعات رو هم سر هم کنید و یه گوشی با کیفیت درجه 3 هم تولید کنید باز هم نیاز به اکوسیستم هست - این یکی رو نمیتونید با دارایی های مردم (پول مفتی که دستتونه) بخرین این اکوسیستم سیستم عامل و سرویس ها و برنامه های مربوط به اون خریدنی نیست و حتی بزرگترین بازیگران تکنولوژی هم نتونستن همیشه موفق باشن

  • esmail hasany

    تولید قطعات نیمه هادی اولین قدم است
    قدم دوم تولید حسگرها قدم سوم تولید نمایشگر

  • e h m

    بنظر من به هیچ وجه نباید همایت کنیم چون سر انجامش مشخصه.ایجاد مافیای موبایل که مثل خودرو سازی خون ملت رو بمکن.ایران تحت هیچ شرایطی نمیتونه سازنده موبایل بشه.تکنولوژی های خیلی پیشرفته ای لازمه که تو هیچ کدومش کوچکترین تخصصی نداریم.و فقط و فقط ورود به این بازار باعث ایجاد مافیایی میشه که بخاطر نداشتن قدرت رقابت با کالای خارجی از راه کار های برادران عزیزشون در خودرو سازی تبعیت میکنن و تنها نتیجش میشه بدبخت شدن ماها

  • Khan e bozorg

    به نظر من باید قوا و پول ملی را صرف تولید خودکفایانه ی صلوات شمار، چفیه، منبر، و ....کرد تا به درجات عالی ولایی برسیم!???

  • saeed۱۹۸۵۹

    بابا اخه کجای دنیا دنبال تولید صفر تا صد یه وسیله هستن
    اون تز اقتصادی خودکفایی سالهاست که نابود شده
    بزرگ ترین بازیگرای گوشی هم صفر تا صد کار خودشون نیست
    اپل با اون عظمتش دوربین از سونی میگیره نمایشگر از سامسونگ و الجی
    بابا جمع کنید مملکت که نمیشه با تئوری های نخ نما شده هدایت کرد تمام جها به اقتصاد جهانی پیوستن اقایون پی خودکفایی هستن بابا تولید بعضی وسایل و خودکفایی توی برخی زمینه ها حماقته بابا مملکتی که اب کم داره نمیره دنبال خودکفایی برنج خیلی سادست کدوم ... میره پی خودکفایی تو تولید گوشی

  • محمد

    ولی امکان دریافت مبلغ ۱۰ برابر وجود دارد

  • Abbas Mousavi

    فردا که گوشی معروف شد شرکت ه تحریممون می کنند
    پس بهتره که خودمون تمام قطعاتشو تولید کنیم

  • amirali saemi

    ? ? ? ? ? ? اهه اهه اهه ههه اوهو اهی

نمایش نظرات بیشتر
مطالب پیشنهادی