ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

Very satisfied Satisfied Neutral Dissatisfied Very dissatisfied
واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مرکز ملی فضای مجازی: مرحله دوم حمایت از پیام رسان‌های داخلی آغاز شد

معاون فرهنگی، اجتماعی و امور محتوایی مرکز ملی فضای مجازی از آغاز مرحله دوم حمایت از پیام رسان‌های داخلی با تاکید بر تلاش بیشتر آنها برای ارتقا و تقویت خود در کنار این حمایت ها ...

آرش پارساپور
آرش پارساپور منتشر شده در ۷ آبان ۱۳۹۹  |  ۱۳:۲۸

در دیجیاتو ثبت‌نام کنید

جهت بهره‌مندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخش‌های مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید.

عضویت در دیجیاتو

معاون فرهنگی، اجتماعی و امور محتوایی مرکز ملی فضای مجازی از آغاز مرحله دوم حمایت از پیام رسان‌های داخلی با تاکید بر تلاش بیشتر آنها برای ارتقا و تقویت خود در کنار این حمایت ها برای ایجاد نتیجه مطلوب خبر داد. اتصال پیام رسان‌های داخلی به اپراتورهای موبایل، کسب سهمی از درآمد ترافیک، اختصاص مرکز داده رایگان، تسهیل در اعطای مجوز، ارائه خدمات دولت الکترونیکی از جمله حمایت‌ها در مرحله دوم این طرح است.

«امیر خوراکیان» با اشاره به تصویب سند ساماندهی پیام رسان‌ها در کشور اعلام کرد پس از تصویب این سند، استقبال بسیار خوبی از سوی مردم نسبت به پیام رسان های داخلی صورت گرفته اما در ادامه مشکلات فنی و نواقصی در ارائه خدمات و سرویس دهی‌ها وجود دارد. به گفته خوراکیان این مشکلات فنی باعث افت مختصری در مسیر رشد جدی پیام رسان های داخلی در زمینه های مختلف شد ولی امروزه مجددا رشد قابل توجهی برای آنها صورت گرفته است.

خوراکیان می‌گوید در مرحله اول از پیام‌رسان‌ها حمایت‌هایی شد و در حال حاضر مرحله دوم حمایت‌ها برای تقویت و ارتقای آنها اجرایی شده است. معاون فرهنگی، اجتماعی و امور محتوایی مرکز ملی فضای مجازی در تشریح مرحله دوم حمایت ها از پیام رسان های داخلی اعلام کرد:

«اتصال پیام رسان‌های داخلی به اپراتورها، کسب سهمی از درآمد ترافیک، اختصاص مرکز داده رایگان، تسهیل در اعطای مجوز، ارایه خدمات دولت الکترونیک، ایجاد شرایط مناسب تبلیغ در رسانه‌ها، رفع مشکلات قضایی و حقوقی و در نهایت همکاری در تمدید بازپرداخت تسهیلات مالی دریافتی از جمله حمایت های کشور در مرحله دوم این طرح است.»

خاطر نشان می‌شود که چندی پیش مرکز داده رایگانی برای پیام‌رسان‌های داخلی راه‌اندازی شد و تماس از طریق پیام‌رسان‌های داخلی نیز نوعی اتصال آنها با اپراتورها را پدید آورد. باقی مواردی که خوراکیان از آنها صحبت به میان آورده نیز احتمالا در فاز دوم حمایت‌ها اجرایی خواهند شد.

ایجاد ارتباطات صوتی و تصویری در پیام رسان های داخلی

بنا بر اعلام مرکز ملی فضای مجازی، خوراکیان تاکید کرده ایجاد ارتباطات صوتی و تصویری حمایت بزرگی بود که با همکاری اپراتورها برای اتصال آنها به پیام رسان‌ها صورت گرفت: «همچنین طبق مصوبه شورای عالی فضای مجازی اپراتورها به میزان ترافیکی که پیام رسان ها بتوانند ایجاد کنند سهمی از درآمد آن را پرداخت خواهند کرد که این مهم باعث ایجاد رقابت در جذب مخاطب و تامین نیازها و سرویس های مورد نیاز مردم در پیام رسان های داخلی و در نهایت ارتقای کیفیت خدمات به شهروندان خواهد شد.»

عرضه خدمات دولت الکترونیک بر روی پیام رسان های داخلی

معاون فرهنگی، اجتماعی و امور محتوایی مرکز ملی فضای مجازی در خصوص ارائه خدمات دولت الکترونیک روی پیام رسان های داخلی برای افزایش کارآیی آنها و تسهیل در تامین نیازهای مردم اظهار داشت: «با توجه به این که برای ارائه این خدمات نیاز به همکاری سازمان های بسیاری است، علی رغم محدودیت های فعلی کشور در مبارزه با کرونا، پیگیری های لازم صورت گرفته و شاهد اتفاقات خوبی در این حوزه به زودی خواهیم بود.»

باید گفت عصر دیروز فراخوانی از سوی سازمان فناوری اطلاعات برای همکاری اپلیکیشن‌های پرکاربرد منتشر شد که پیام‌رسان‌های بومی نیز شامل حال آن می‌شدند و به نظر می‌رسد ارائه خدمات دولت الکترونیک در پیام‌رسان‌های بومی در آینده نه چندان دور محقق خواهد شد.

خوراکیان همچنین اعلام داشته برای رفع مشکلات قضایی پیام رسان ها نیز کارگروهی با مشارکت قوه قضائیه و دادستانی تشکیل شده و مسائل پیام رسان‌ها به خصوص در حوزه تفکیک مسئولیت‌های کاربر با صاحب سرویس در حال پیگیری است. به نظر می‌رسد صحبت خوراکیان در این قسمت مربوط به حکمی باشد که چندی پیش برای مدیرعامل آپارات صادر شد و بحث داغ حقوقی بین صاحب پلتفرم و کاربران را دوباره باز کرد.

حمایت همه جانبه کشور برای معرفی و تبلیغ پیام رسان‌های داخلی

وی با اشاره به این که برای تبلیغ و معرفی پیام رسان های داخلی از صدا و سیما درخواست شده تا با رفع تداخل قوانین داخلی این سازمان برای معرفی آنها به مردم شرایط ویژه ای اختصاص یابد، گفت:

«آنچه که مسلم است شناسایی پیام رسان‌های داخلی به مردم نیاز به حمایت همه جانبه دارد بنابراین مسئولان و دستگاه های اجرایی حتما در اطلاع رسانی‌ها و برنامه‌هایی که دارند پیام رسان‌های داخلی را مقدم بدارند و اگر مجبورند برای مخاطبان خارجی در پیام رسان‌های خارجی اطلاع رسانی کنند این امکان را فراهم کنند تا این محتوا به استناد مطلبی که در پیام رسان داخلی منتشر شده بازنشر شود. همچنین از فعالان فضای مجازی و چهره‌های شناخته شده می‌خواهیم برای حفظ منافع عمومی و ضمانت فعالیت مردم در فضای مجازی در پیام رسان‌های داخلی پررنگ‌تر ظاهر شوند.»

باید گفت تا به امروز صدا و سیما رابطه چندان مناسبی با استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای بخش خصوصی از جمله پیام‌رسان‌های بومی نداشته و به جز پیام رسان سروش که متعلق به خود این سازمان بود و البته روبیکا که متعلق به توسکا (شرکت هدایت کننده تبلیغات صدا و سیما) تبلیغ دیگر موارد چندان در صدا و سیما به چشم نیامده و باید دید حمایت فاز دوم این طلسم را می‌شکند یا خیر.

خوراکیان با تاکید بر این که پیام رسان‌های داخلی باید برای ارتقا و تقویت خود تلاش کنند و سرویس‌های بهتری ارایه دهند چرا که حمایت ها در کنار تلاش‌های این پیام رسان‌ها نتیجه مطلوب را خواهد داشت بنابراین صرفا به دنبال حمایت نباشند، تصریح کرد: «از پیام رسان‌های خارجی دعوت می‌شود در ایران دفتر مرکزی ایجاد کرده و امکان تعامل و ارتباطات را ایجاد کنند چرا که ما موافق فعالیت سرویس‌های خارجی با اولویت حمایت از سرویس‌های داخلی در کشور هستیم اما این به میزان تعامل و همکاری سرویس‌های خارجی براساس اصول بین المللی بستگی دارد.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
نظرات ثبت شده (15 مورد)
  • HasanHoseinPoor

    شما اول ارتباطتت‌ رو با دنیا‌ حفظ کنظام
    بعد پیامرسان‌ خارجی‌ بیاد ایران‌ اطلاعات دو دستی‌ به شما‌ که خدای نکرده کسی حرف از چپاول و نابودی زد رو کت‌ بسته‌ بگیرین‌ ببرین‌ اعدام‌
    بعدش هم حکومتی‌ که حتی فروشگاه نرم افزاری‌ داخلی رو هم جرات تبلیغ و گفتن‌ اسمش‌ نداره‌
    مثلا نمتونند‌ بگن از بیاین‌ دانلود کنید‌ فلان چیز رو
    میگن‌ ستاره‌ کوفت رو بگیر تا بتونی‌ دانلود‌ کنی
    تا وقتی خودشون‌ به خودشون‌ رحم نمیکنند‌ توقع هیچی‌ نداشته‌ باشن‌
    البته که استفاده مردم براشون‌ مهم نیس
    فقط یه‌ پولی به بهانه‌ حمایت‌ به‌ اغازاده‌ داده‌ شه

  • mahmood torabi

    یعنی اگر شده برمیگردم به ایمیل اما از اینا استفاده نمیکنم

    • سونیا پارسی

      کسایی مثل شما هستن که به خودشون مشکوکن و میندازن روی یک پیامرسان وطنی و ایرانی??

  • porsesh

    حتی اگر بهتر از تلگرام عرضه کنن (که عمرا نمی‌تونن) باز کسانی که یه کم فکر دارند از این پیام رسانها استفاده نمی‌کنند چون در لحظه که تایپ می‌کنی، عکس می‌گیری و ... ابتدا اونایی که باید باخبر بشن ، خبردار می‌شن بعد پیام به مخاطبت می‌رسه

  • عزراییل

    اعتماد مردم رو نمی تونید جلب کنید چونکه چند بار به شماها اعتماد کردن ولی نتیجه ش شد تحویل انگشت وسط به ملت(با عرض پوزش ولی این واقعیته) حالا هر چقدر هم که رنگ عوض کنید بازم فایده نداره.

  • سعید جوادی

    تقریبا همه پیام رسانها و شبکه های اجتماعی شناخته شده داخلی رو لااقل بررسی اولیه کردم.به عنوان یک شخص حقیقی ایرانی دیامرسان گپ توجهمو بیشتر جلب کرد،البته اینکه شرکتی مثل ایرانسل(که در کسب و کارهای نوین یه کارایی داره انجام میده) ازش حمایت میکنه نکته مثبتی محسوب میشه و آدمو امیدوار میکنه.

    • سونیا پارسی

      گپ خیلی عالیه ولی به دلیل کمبود سرور و زیر ساخت،سرعت بارگذاری(آپلود)در گپ خیلی کمتر از سروش هست

  • سعید جوادی

    اپلیکیشنی مثل ویچت که با حمایت حاکمیت چین کاملا به بازار کشورش مسلط شده،لایه های مختلف خدمات دولتی و مورد نیاز مردم رو با امکانات روز مثل تماس تصویری و.... ترکیب کرده.واقعیت اینه که کاربر پلتفرمهای داخلی رو با نمونه های جهانی مقایسه میکنه و امکانات و کیفیت برتر نمونه های خارجیه که باعث رشدش میشه.البته خیلی از افراد به دلیل دروغهایی که مسئولین میگن و پنهانکاریهاشون اعتمادشون رو به حاکمیت از دست دادن یا خیلی از اعتمادشون کاسته شده و این در هر موضوعی که به کشور مربوط میشه خودشو نشون میده.
    کار زیاد داریم تو زمینه اعتمادسازی.

  • hosseinbu1000

    آخه احمق مرحله اول ک شکست خوردین هزاران بار هم خودتون گفتین?

  • آریا

    ? ? ?

    • آریا

      حتما مثل مرحله اول موفق خواهد بود ? ? ?

  • hossein.bp

    مرحله ی اول فیلتر تلگرام بود، و حالا در مرحله ی دوم و با همت و تلاش مسئولین شایسته ی کشور اینستاگرام هم فیلتر میشه? ?

  • Reza Molodi

    بله و سروش پلاس عالی هستن

نمایش نظرات بیشتر
مطالب پیشنهادی