ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

Very satisfied Satisfied Neutral Dissatisfied Very dissatisfied
واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

قیمت واکسن کرونا
تکنولوژی

«فایزر» و «بیون‌تک» سرقت اسناد واکسن کرونا توسط هکرها را تایید کردند

کمپانی‌های «بیون‌تک» و «فایزر» که یکی از نویدبخش‌ترین واکسن‌های کرونا را توسعه داده‌اند، با تایید حمله سایبری به سیستم‌های یک نهاد اروپایی، از دسترسی هکرها به اسناد مربوط به توسعه واکسن خبر دادند. این نهاد ...

یونس مرادی
یونس مرادی منتشر شده در ۲۱ آذر ۱۳۹۹  |  ۱۴:۱۰

در دیجیاتو ثبت‌نام کنید

جهت بهره‌مندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخش‌های مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید.

عضویت در دیجیاتو

کمپانی‌های «بیون‌تک» و «فایزر» که یکی از نویدبخش‌ترین واکسن‌های کرونا را توسعه داده‌اند، با تایید حمله سایبری به سیستم‌های یک نهاد اروپایی، از دسترسی هکرها به اسناد مربوط به توسعه واکسن خبر دادند.

این نهاد که «آژانس پزشکی اروپا» (EMA) نام دارد، به منظور بررسی شرایط واکسن‌های کرونا سرگرم بررسی اسناد و مدارک مربوط به آنهاست اما پس از حمله هکرها بخشی از اطلاعات افشا شده و به دست مهاجمان افتاده است. این آژانس اطلاعات بیشتری را در مورد این رویداد ارائه نکرده اما «بیون‌تک» و «فایزر» دسترسی هکرها به اسناد واکسن کرونا BNT162b2 در سرورهای این سازمان را تایید کرده‌اند.

به گفته این شرکت سیستم‌های خود آنها مورد نفوذ قرار نگرفته و شواهدی از افشای اطلاعات داوطلبان مشارکت در فازهای آزمایش واکسن نیز وجود ندارد. این دو شرکت افزوده‌اند:

«در حال حاضر منتظر نتایج بررسی‌های EMA هستیم و بر اساس قوانین اتحادیه اقدامات لازم را انجام‌ می‌دهیم. EMA به ما اطمینان داده که این حمله سایبری روی زمانبندی بررسی واکسن تاثیری نخواهد داشت.»

واکسن فایزر این دو شرکت یکی از ۳ واکسن غربی است که کارایی بالای ۹۰ درصدی در ایجاد آنتی بادی از خود نشان داده است. این واکسن تاییدیه‌ بریتانیا را دریافت کرده و از همین حالا تزریق آن به گروه‌های پر رسیک نظیر سالمندان و کادر درمان کلید خورده است.

کارایی و ایمنی این واکسن به حدی است که احتمالا امروز سازمان و غذا و داروی آمریکا هم آنرا تایید خواهد کرد؛ از این رو دستیابی هکرها به این اطلاعات تولید این واکسن برای آنها حکم نقشه گنج را دارد. این نخستین باری نیست که سازمان‌های مربوط به واکسن مورد حمله قرار می‌گیرند و ماه گذشته مایکروسافت از شناسایی فعالیت‌هایی برای دسترسی به داده‌های واکسن خبر داد که ظاهرا هکرهای وابسته به روسیه و کره‌ شمالی پشت آن بوده‌اند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
نظرات ثبت شده (15 مورد)
  • آریا

    جدا باید کشورهای غربی در زمینه امنیت سایبری سرمایه گزاری کنند. وگرنه چین و روسیه تمام دستاورها و تلاشهاشون رو سرقت میکنند مثل زالو

    • Sadra.Z

      من نه طرفدار کاپیتالیست غربیم، نه طرفدار کمونیسم شرقی! به عنوان بی‌طرف این نظر رو میدم... روس و چین کپی کم نداشتن؛ و اتفاقا کپیاشونم با کیفیت از آب در نیومده! ولی بلوک غرب بیشتر از اینکه عملگر خوبی باشه، بازیگر خوبی بوده! پیشرفتای چشمگیرشون رو باید تبلیغ میکردن و چون ذات چشمگیر بودنم داشتن، واقعا مورد توجه بودن! ولی یه‌سری کارا رو فقط با دادار-دودور راه انداختن و بازیگری پیش بردن... هیچکدوم ایده‌آل نیستن.

  • فراز

    اصولاً هرکاری برادرهای کمونیست بکنن عین صوابه! التفات کردن دوستان؟ میخوان دنیا رو نجات بدن!!! من موندم دوستان عرزشی واقعاً سطح درکشون از مسائل همینه یا تجاهل میکنن؟! واقعاً موندم

    • آریا

      گزینه اول . چون اگر سطح درک و شعرورشون نه خیلی فقط در حد استاندارد انسان هم بود هرگز عرزشی نمیشدن

    • Sadra.Z

      علاوه بر جهل، بحث عناد هم مطرحه! ملت نمیخوان درک کنن که چه کمونیست و چه کاپیتالیست، چه کارگرمدار و چه مشتذی‌مدار... هیچکس قرار نیست همیشه هر اقدامش درست و به‌جا باشه. منتها خیلیا، خیلی چیزا رو بت کردن و ازشون خدا ساختن!

  • Ali ghasemian

    بد بین نباشید، این حمله و حملات مشابه رو میشه به فال نیک هم گرفت که باعث میشه واکسن توسط شرکتهای دیگه هم تولید بشه، شاید هدف تولید بوده، اگر چه اصل کار ناپسند بوده اما ممکنه کمکی بشه به دنیا

    • آریا

      تولید کنند.؟? اگر قادر به تولید بودند که دست به دزدی نمیزدند

    • Sadra.Z

      همینجوری کشکی که نیست برادر من! کلی اطلاعات مخفی و غیرمخفی هست که ربوده شده! عملا اگه دست نااهلش بیفته، حتی میتونه ازش استفاده‌های سوء و خطرناک بکنه!

  • saeed۱۹۸۵۹

    تا کی جهان میخواد جلوی روسیه و چین و کره شمالی و .... کوتاه بیاد.
    با این هک ها هم باید مثل حمله نظامی به خاک یک کشور برخورد بشه تا دیگه هکر های حکومتی غلط کنن کاری کنن

    • سونیا پارسی

      خب وقتی سیستمشون ضعیفه باید امنیت رو بالا ببرن تا هکر نتونه هک کنه،اینطور تهدید ها فایده نداره

      • Sadra.Z

        مساله اینه که سطح توانایی کسی که سیستم امنیتی طراحی میکنه، اگه پایین‌تر از سطح توانایی یه هکر نباشه بالاتر از اونم نیست! هیچ اقدام امنیتی‌ای نیست که بتونه جلوی هکر رو قطعی بگیره. چه واسه ایران، چه واسه روسیه، چه واسه آمریکا و چه واسه چین! هیچ فرقی نداره! اینه خطر پنهان جنگ سایبری!!!

    • alex-mercer

      مثل استاکس نت که آمریکا با دستور اوباما ساختش. کاملا وحشیانه با هدف نابودی. اینا که خوبن، با هدف ساخت واکسن و نجات جون انسان ها هک میکنن.

      • saeed۱۹۸۵۹

        اخی هکر های نجات دهنده جون مردم
        حالت خوبه از کی تا حالا هکر های حکومتی روسیه و چین فکر نجات جون مردم هستن

  • Sadra.Z

    یه عده فقط و فقط به فکر جیبشونن! خدا ازشون نگذره...

  • Sadra.Z

    دنیا داره به قهقرا میره! اینکه مردم دارن میمیرن، اینکه صنایع و مشاغل دارن نابود میشن، اینکه جمعیت عظیمی در دنیا خونه‌نشین شدن... هیچکدومشون اهمیت نداره!

مطالب پیشنهادی