ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

Very satisfied Satisfied Neutral Dissatisfied Very dissatisfied
واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

جنگنده جدید F-15EX با «ستون فقرات دیجیتال» برای اولین بار پرواز کرد

جت بوئینگ F-15EX که جدیدترین نسل از سری F-15 محسوب می شود، با موفقیت نخستین پرواز آزمایشی خود را پشت سر گذاشت. این جنگنده ساعت ۱۴:۰۰ به وقت محلی از فرودگاه بین‌المللی «سنت لوییس لمبرت» میزوری به هوا ...

یونس مرادی
یونس مرادی منتشر شده در ۱۷ بهمن ۱۳۹۹  |  ۱۴:۳۰

در دیجیاتو ثبت‌نام کنید

جهت بهره‌مندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخش‌های مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید.

عضویت در دیجیاتو

جت بوئینگ F-15EX که جدیدترین نسل از سری F-15 محسوب می شود، با موفقیت نخستین پرواز آزمایشی خود را پشت سر گذاشت.

این جنگنده ساعت ۱۴:۰۰ به وقت محلی از فرودگاه بین‌المللی «سنت لوییس لمبرت» میزوری به هوا برخاسته و مانورهای مورد نظر را به مدت ۹۰ دقیقه انجام داد. در این پرواز خلبان «Matt Phat Giese» سیستم‌‌های ناوبری، الکترونیکی و نرم‌افزاری را آزمایش کرده و همزمان تیمی از تکنسین‌‌ها با نظارت روی داده‌ها کارایی جت را محک زدند.

شاید در نگاه اول این به‌روزرسانی در هواپیماهای F-15 که چندین دهه در ناوگان نیروی هوایی حضور داشته‌ چشمگیر به نظر نرسد اما شرایط به گونه ‌دیگری است. جنگنده F-15EX حالا به کنترلرها و سامانه‌های هدایت پرواز الکترونیکی، کابین تمام دیجیتال با کامپیوتر ADCP-II و مهمتر از همه ستون فقرات دیجیتال مجهز شده که امکان ارتقای آسان با جدیدترین فناوری‌ها را می‌دهد.

بوئینگ قرار است دو فروند از این جت را تا دو ماه دیگر به نیروی هوایی تحویل دهد. F-15EX جایگزین مدل‌های F-15C و D می‌شود که اغلب بیش از ۳۵ سال است به ارتش سرویس می‌دهند. با توجه به قدمت بالای این هواپیماها استفاده از آن با ریسک‌های زیادی برای خلبان‌ها همراه بود و ارتش آمریکا چاره‌ای جز بازسازی یا خرید مدل‌های جدید نداشت.

هرچند در ابتدا تصمیم به خرید جت‌‌های F-35 گرفته شد اما با توجه به هزینه‌ بالای این مدل‌های فوق مدرن که به بودجه‌ای فراتر از ۱.۵ تریلیون دلار نیاز داشت، در نهایت مقامات تصمیم به استفاده از  F-15EX به عنوان مدلی مقرون به صرفه‌تر گرفتند. ۸ فروند نخست این جت برای ارتش ۱.۲ میلیارد دلار تمام شده و تمام ۱۴۴ دستگاهی که قرار است تولید شود هزینه‌ای بالغ بر ۲۳ میلیارد دلار خواهد داشت که با بودجه لازم برای F-35 قابل مقایسه نیست.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
نظرات ثبت شده (27 مورد)
  • Ali ghasemian

    الان میشه با تجهیزاتی به مراتب قویتر از موشکهای های ما و هواپیما و ناوهای اونا جنگ رو برنده شده، جنگ جنگ عقل و شعور و فهم و مذاکره هست، اونایی که به فکر جنگ هستند اگر در ظاهر هم برنده باشند قطعا بازنده هستند.

  • COOLBOY

    روسیه و چین توانای عرض اندام نظامی ندارن در مقابل آمریکا. بعد همین 2 تا تکنولوژی های دست چندمشون رو هم با ما نمیدن.

  • محمد مبین رحیمی پور

    پس این همه شهید دادیم چی، به صدقه سری شاه بوده،

  • فراز

    شیطونه میگه با جنگنده فوق پیشرفته آذرخش( که هیچوقت هم تولید نشد و نمیشه?) یا با جنگنده پر صلابت کوثر ( همون F5 رنگ آمیزی شده ✌️) بزنیم لهشون کنیم سوسکای آمریکایی رو

    • milad

      دوست عزیزم ، اشتباه نکن ، جنگ اینقدر پیچیده هست که فکرشم نکنیم ، جنگیدن ایران خیلی پیچیده تر و مهلک تر از روش های مرسوم ، ایران اصلا نیازی به استفاده از این هواپیما ها نداره وقتی که دارای موشک های بالستیک نقطه زن

      • Rayanlap

        اگه اینجوری بود همه تو دنیا بالستیک میساختن نه این چیزا رو? بالستیک زدنش خیلی آسونه.کلی زمان برای محاسبه وجود داره.

      • MasBana

        با جنگ الکترونیک که قبل از جنگ اصلی، شروع میشه، بسیاری از زیر ساخت‌های جنگی ار کار می‌افتند.

    • آریا

      اون جنگنده تخیلی قاطر 313 رو از قلم انداختی

      • Amirabbas103024

        شما ام فکر کنم الان دومین سالگرد نابودی نظام رو با جان بولتون جشن میگیرین

  • sinagoogle

    این هوایپما به تنهایی 24 موشک هوا به هوای با 150 کیلیومتر برد رو حمل میکنه. یا اینکه 24 تا 30 بمب کم قطر با برد 120 کیلیومتر رو میتونه پرتاب کنه. امیدوارم کشور ما با امریا درگیر جنگ نشه چون مشخصه تقریبا هیچ سلاح موثری برای مقابله با این هواپیماها نداریم و همون اول جنگ کار زیرساخت های اقتصادی و دفاعی ما تمامه (البه همین الانشم زیرساخت های درست حسابی نداریم چه برسه به یک نبرد احتمالی)

    • milad

      اشتباه میکنی دوست عزیز، شیوه جنگ ایران به صورت دفاع نامتقارن ، و اصلا به این شیوه جنگ نمیکنه، ایران با استفاده از موشک های بالستیک سطح به سطح و سطح به دریا میتونه پایگاه ها و ناو های هواپیما بر امریکایی هارو منهدم کنه و اصلا فرصت حمله رو از اونها بگیره

      • COOLBOY

        ما فرصت حمله رو از اونها بگیریم؟!! عجب

      • sinagoogle

        قیمت هر موشک بالستیک زممین به زمین حداقل 4 میلیون دلار و قیمت هر موشک بالستیک زمین به سطح بین 5 تا 6 میلیون دلاره. ایران در بهترین میتونه 30 درصد تجهیزات نیروی زمینی امریکا رو روی زمین بزنه و اگر ناوهای هواپیمابر امریکا توی اقیانوس هند باشه که دیگه اصلا نمیتونه ناوهای هواپیمابر رو بزنه. ایران تنها شانسی که داره اینه که از عوامل انتحاری و راکت های ارزان قمیت به تعداد زیاد استفاده کنه وگرنه ا موشک بالستیک نمیشه جنگی رو پیروز شد از بس که گران قیمت هست و به سادگی توسط نیروی هوایی دشمن کشف و منهدم میشه.

      • Hamid Nezafat

        اونا هم فقط نگا میکنن تا موشک های ما برسه به ناو هاشون?

  • hasan imani

    ولی بازم به دلایل نا معلوم ما قویتر هستیم?

    • Amirabbas103024

      اکر قوی نبودیم جنگ 8 ساله با کل دنیا رو پیروز نمیشدیم???

      • Rayanlap

        تو خودت شک نکردی که چرا تا یکی از طرفین میخواست به اون یکی فشار شدید بیاره اونیکی میزد داغونش میکرد؟هیچ زمینی از دست نرفت و بدست نیومد،فقط هشت سال جنگ فرسایشی بود.

      • MasBana

        صلح شد کسی پیروز جنگ نشد.

        • آریا

          صلح نشد. قطعنامه 596 رو فرو کردن به ج ا.
          اینها راه دیگری نداشتن

        • Amirabbas103024

          در ضمن هدف ما مقاومت کامل بود نه تصرف عراق و به هدفمون هم رسیدیم یعنی پیروز شدیم و عراق به هدفش که تصرف ایران بود نرسید و شکست خورد

          • آریا

            دیگه دروغ نگو. شعارش رو هنوز مردم یادشونه . راه قدس از کربلا میگذره.
            ولی خب به جاش از جام زهر گذشت ?

        • Amirabbas103024

          عراق میتونست به راحتی با حمایت استعمارگران ایران رو تصرف کنه ولی بعد 8 سال تلاش مداوم جا زد

      • Hamid Nezafat

        توی جنگ ۸ ساله به صدقه سری شاه جدید ترین و پیشرفته ترین تجهیزات دنیا رو داشتیم

        • Amirabbas103024

          آیا تجهیزات رو بو.می سازی کرد؟ آیا تلاشی برای برطرف کردن وابستگی به دیگران کرد؟

        • Amirabbas103024

          شاه هیچ زحمتی نکشید. نفت و امتیازات رو دو دستی تقدیم آمریکا و انگلیس میکرد و اون ها هم در عوض بهش سلاح میدادن.

      • Patrick

        اولا که اون جنگ ۸ سالش رو هیچ کس سندش رو بنام شما نمیزنه
        دوما تو که نمیدونی موشک بالستیک کجا کاربرد داره یا اصلا به چه درد میخوره چرا ابرو خودتو میخوای ببری
        وقتی شروع به بمبارون شهرها کردن یا حملات شدید سایبری کل سیستم کشور رو از کار انداختن اونوقت تو هم مجبوری با هواپیا بری سراغشون نه موشک بالستیک

        • Amirabbas103024

          ببین خیالت راحت سپاه تجهیزاتی داره که من و تو ازشون خبر نداریم. قسمت قابل مشاهده کوه های یخی تنها کسری از قسمت زیر آب اونها هستند.

مطالب پیشنهادی