ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

Very satisfied Satisfied Neutral Dissatisfied Very dissatisfied
واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

مدارگرد امید امارات با موفقیت در مدار مریخ قرار گرفت

مدارگرد «امید» امارات که تیر ماه امسال راهی فضا شده بود، پس از طی ده‌ها میلیون کیلومتر مسافت با موفقیت وارد مدار مریخ شد. ورود امید به مدار مریخ نیازمند دستیابی به سرعت و زاویه مناسب ...

یونس مرادی
یونس مرادی منتشر شده در ۲۲ بهمن ۱۳۹۹  |  ۰۹:۳۹

در دیجیاتو ثبت‌نام کنید

جهت بهره‌مندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخش‌های مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید.

عضویت در دیجیاتو

مدارگرد «امید» امارات که تیر ماه امسال راهی فضا شده بود، پس از طی ده‌ها میلیون کیلومتر مسافت با موفقیت وارد مدار مریخ شد.

ورود امید به مدار مریخ نیازمند دستیابی به سرعت و زاویه مناسب بود و شانس موفقیت آن از ۵۰ درصد فراتر نمی‌رفت. در مرحله تزریق که با استرس زیادی برای اماراتی‌ها همراه بود، در صورتی که سرعت از حد مجاز فراتر می‌رفت مدارگرد فرصت ورود به مدار را از دست می‌داد و در صورتی که به سرعت مد نظر هم دست پیدا نمی‌کرد، به سطح سیاره سقوط می‌کرد.

موفقیت پروژه ‍۲۰۰ میلیون دلاری «مسبار الامل» امارات را پس از آمریکا، روسیه، اتحادیه اروپا و هند به پنجمین کشوری بدل کرد که فضاپیمای خود را راهی مریخ کرده است.

مدارگرد امید تیرماه امسال با کمک راکت ژاپنی میتسوبیشی «H-IIA» از مرکز فضایی «تانه‌گاشیما» این کشور به سمت مریخ پرتاب شد. این فضاپیما مطابق برنامه پس از ۷ هفت و تنها چند روز زودتر از فضاپیماهای آمریکا و چین به سیاره سرخ رسید.

پرتاب مدارگرد امید در پروژه‌ای مشترک با شرکت ۱۵۰ مهندس اماراتی و متخصصانی از دانشگاه‌های «کلرادو بولدر»، «ایالتی آریزونا» و «برکلی» طراحی شده و هدف از آن مطالعه تغییرات روزانه و فصلی جو مریخ است که تا کنون چندان به آن پرداخته نشده است. مدارگرد امید بدین منظور در مداری بیضوی به دور سیاره سرخ گردش می‌کند که به آن امکان می‌دهد در فواصل دورتر روی جو کلی این سیاره تمرکز کند.

مدارگرد این اطلاعات را با کمک طیف سنج مادون قرمز EMIRS، طیف سنج فرابنفش EMUS و دریافت کننده تصویر EXI جمع آوری کرده و با سرعتی بین ۲۵۰ کیلوبیت تا ۱.۶ مگابیت بر ثانیه مخابره می‌‌کند. امارات اعلام کرده که اطلاعات دریافتی را به صورت متن باز با بیش از ۲۰۰ دانشگاه و موسسه علمی در سراسر جهان به صورت رایگان به اشتراک خواهد گذاشت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
نظرات ثبت شده (10 مورد)
  • molavy

    ایران میگه اینها گاو شیرده هستند یا ترامپ گفت مستقیما

  • Ali_Safarpour

    عمراً کار اماراتی ها باشه، به جز تأمین مالی البته

    • آریا

      آخه همه دنیا خرن جز شماها

  • zitanix

    خلایق هرچه لایق
    نوش جونشون

  • Mehrdad Mansory

    الان امارات گاو شیرده آمریکاست یا ج.ا گاو شیرده چین؟ مزارع بیتکوینشون که همه جای ایرانو گرفته. برادر بسیجی شمام دود مازوت استشمام کن. وقتی امارات مدارگرد میفرسته مریخ و مردمش تو بالاترین سطح زندگی هستن. 42 سال پس رفت ...

  • Rayanlap

    گاو شیرده بودن نه؟موقعی که اینارو سوسمار خور صدا میکنید اینا با همکاری ابرقدرت هایی مثل آمریکا پیشرفت میکنن و حتی خودشون رو واسه موقعی نفتشون هم تموم شه آماده میکنن.

    • آریا

      جالبه اینها به اونها میگن گاو شیر ده در صورتی که خودشون سگ دست آموز روسیه و چین شدند.خزر و به ارباب اول و خلیج فارس (دیگه کم کم باید گفت خلیج چینی)رو به ارباب دوم دادن. همین دیروز هم ارباب ریس طویله بهارستان رو به حضور نپذیرفت ? ?

      • shadmehr12

        سگ تو و هفت جد وآبادت هستی.

        • YAZDAN

          معلومه یه آدم کند ذهن و نادون هستی که هر کاری این ج.ا باهات بکنه حقته

  • Nnb

    دمش گرم

مطالب پیشنهادی