ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

Very satisfied Satisfied Neutral Dissatisfied Very dissatisfied
واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

تعرفه اینترنت پیام‌رسان بومی یک پنجم شد؛ آیا مصوبه مجلس به نفع کاربران است؟

تعرفه اینترنت پیام‌رسان داخلی در بودجه سال ۱۴۰۰ یک پنجم تعرفه اینترنت پیام‌رسان خارجی تعیین شد؛ موضوعی که به گفته رییس رگولاتوری برخلاف تصور اولیه، باعث گران‌تر شدن حجم مصرف اینترنتی پیام‌رسان‌های بومی خواهد شد. ...

آرش پارساپور
آرش پارساپور منتشر شده در ۹ اسفند ۱۳۹۹  |  ۱۷:۴۹

در دیجیاتو ثبت‌نام کنید

جهت بهره‌مندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخش‌های مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید.

عضویت در دیجیاتو

تعرفه اینترنت پیام‌رسان داخلی در بودجه سال ۱۴۰۰ یک پنجم تعرفه اینترنت پیام‌رسان خارجی تعیین شد؛ موضوعی که به گفته رییس رگولاتوری برخلاف تصور اولیه، باعث گران‌تر شدن حجم مصرف اینترنتی پیام‌رسان‌های بومی خواهد شد.

پیشنهاد کاهش تعرفه اینترنت پیام‌رسان داخلی به یک پنجم در مقایسه با پیام‌رسان خارجی از سوی نماینده شیراز مطرح شد و مورد موافقت نمایندگان مجلس قرار گرفت. این مقدار از تعرفه پیشین هزینه اینترنت پیام‌رسان‌های بومی که بر اساس بخشنامه رگولاتوری یک سوم پیام‌رسان‌های خارجی بود، کمتر است اما موضوع اینجاست برخی از پیام‌رسان‌ها مانند شاد به کلی رایگان بودند و یا حجم ترافیک برخی از پیام‌رسان‌های بومی با همکاری اپراتورها رایگان محاسبه می‌شد. حال با مصوبه مجلس، تعرفه یک پنجمی پیام‌رسان‌ها وارد برنامه بودجه شده و همانطور که رئیس رگولاتوری اذعان داشته، احتمال غیر رایگان شدن مدل‌های کنونی که رایگان هستند وجود دارد.

نمایندگان مجلس در ادامه بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، با اضافه شدن یک ردیف به بند الحاقی (۲) تبصره ۱۸ ماده واحده این لایحه موافقت کردند. براساس پیشنهاد «جعفر قادری»، نماینده شیراز دولت مکلف است نرخ تعرفه اینترنت را برای استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی ۲۰درصد نرخ تعرفه پیام‌رسان‌های خارجی تعیین کند. مجلس این اقدام را در راستای ارزان کردن اینترنت و استفاده بیشتر از پیام رسان بومی انجام داده اما رئیس رگولاتوری باور دارد که اقدام مجلس برعکس عمل کرده و باعث گرانی تعرفه اینترنت پیام‌رسان‌های بومی می‌شود.

سازمان تنظیم مقررات دی‌ماه سال ۹۶ با هدف حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی طی مصوبه‌ ۲۵۶ اعلام کرد که تعرفه دیتا برای استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی یک‌سوم تعرفه ترافیک بین‌الملل محاسبه خواهد شد.

«مجتبی رضاخواه»، عضو کمیسیون تلفیق هم با بیان اینکه این پیشنهاد در کمیسیون مطرح نشده اما با توجه به اینکه این پیشنهاد به دنبال این است تا از پلتفرم‌های داخلی حمایت کند، کمیسیون با این پیشنهاد موافق است، گفت: «اگر می‌توانستیم این پیشنهاد را تغییر دهیم، پیشنهاد ما این بود تا این کمک تنها به پیام‌رسان‌های داخلی محدود نشود و در کل از تمامی پلتفرم‌های داخلی حمایت شود.»

رضا خواه در توییتی نیز با تیتر «اینترنت بسیار ارزان» از تصویب این مصوبه دفاع کرده و تاکید کرده که اینترنت پیام‌رسان‌های داخلی به یک پنجم قیمت می‌رسد. «حسین فلاح جوشقانی» در پاسخ به این توییت اما یادآوری کرده که حجم مصرفی «شاد» رایگان است و اذعان داشته برخی پیام‌رسان‌های بومی نیز در حال حاضر با هماهنگی اپراتورها، حجم مصرفی‌شان را رایگان محاسبه می‌کنند:

«با مصوبه دولت، هم اکنون «شاد» رایگان است. برخی دیگر از پیام‌رسانها هم با توافق با اپراتورها، ترافیک خود را رایگان کرده‌اند. مصوبه‌ی شما ضد رایگان بودن پیام رسان‌های داخلی است. ضمنا اطلاق اینترنت به ترافیک پیام رسان داخلی، صحیح نیست. اینترنت، اینترنت است.»

جوشقانی مصوبه مجلس را ضد رایگان بودن پیام‌رسان‌های داخلی دانسته، موضوعی که هم‌اکنون در برخی از آنها مانند شاد و یا روبیکا وجود دارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
نظرات ثبت شده (19 مورد)
  • Mohammad amirseifi

    مردم ما عادت کردن که از جنس شرقی و غربی استفاده کنن
    چیزی مثل سامسونگ و شیائومی اگه نمونه خوب و با کیفیت داخلی داشته باشه مگه دیوانه ام برم به کره ای ها پول بدم

  • esi

    صفر هم بشه کسی نصب نمیکنه الکی جر ندین خودتونو

    • Tahay7340

      بله نصب می کنن یکیشون هم خودم هستم، شما چه مشکلی با پیام رسان های ایرانی دارید؟😐

  • Xperia_Sola

    فکر کنم مهندس جان اشتباه داری می زنی با این مصوبه اینترنت شاد‌ که الآن مفتیه باید هزینه کنی یا پیام رسانهای دیگه که الآن رایگانن لطفا اول ملت و‌ مصوبه ایی که شده رو مطالعه کنید بعد صداتون رو روی سرتون بکشید

  • yosof

    اینم جواب اونهایی که میگفتن مجلس (نیمچه) انقلابی با اینترنت مخالفه

    • Rayanlap

      اول از اینکه این اینترنت نیست،یه چیز انحصاریه،دوم اینکه با اون مالیات اضافی که از اوپراتور ها میگیرن خوب نشون دادن چی هستن.همه شرکت ها ملزم به پرداخت مالیات و مالیات بر ارزش افزوده هستند که اوپراتور ها دارن سی درصد میدن و نه درصد هم ما بابت ارزش افزوده میدیم.اینا باز دارن کلی مالیات میبندن به اوپراتور ها.هر چند از این جیب میره تو جیب دیگه ولی ضررش رو مردم میدن.

  • noisymind

    مثل همین جریان مصرف ترافیک داخلی که یک سوم بود؟! خب مگه چند درصد مردم از شاد و ... استفاده میکنن؟!!!

  • Reza12022

    امیدوارم که این مجلس جدید برخلاف کل مجلس این 40سال بتوونه تحول ایجاد کنه ستون های یک کشور نه معرفه و ثروتمندها بلکه قشر ضعیف جامعه ن که به معنی واقعی کلمه دارن خورد میییشن

    • Rayanlap

      شاد رایگان بود.بیشتر اپ های داخلی با یکسری بسته ارزان رایگان بودن.این مجلس هم اومد و نشون داد فقط میخواد جیب مردم بیشتر خالی شه.

    • آریا

      شما انتظارت از یک طویله خیلی زیاده. مگر اینکه سطح توقع و مطالباتت به اندازه حیوانات یک مزرعه باشه

  • عزراییل

    شما بگو مفت.ما که کلا جاسوس افزار نصب نمی کنیم.

    • dastan

      اینا هم برا تو این کارو نکردن. انقد خود خواه نباش. بعضیا کارشون تو همون اپ های ایرانیه. حالا چه تو نصب کنی چه نکنی

      • Rayanlap

        من میخوام تلگرام داشته باشم،چرا فیلتره؟شما برین سروش من میرم تل.خودخواه کیه الان؟

      • محمد جواد

        اشتباه میکنن که کارشون تو جاسوس افزارای ویرانیه.

  • molavy

    باید تلگرام یک پنجم بشه،پیام رسان های داخلی پنج برابر
    تا مثل بیسفون کل توسعه دهنده هاش جمع کنند برن خارج

    • Rayanlap

      آره چون متخصص داخلی داریم باید اپ خارجی محدود بشه.حمایت زوری ها؟

    • Alireza?

      سازنده بیسفون نرفت خارج؛ورشکست شد اونم بخاطر شماهایی که چشمتون به تلگرام و واتساپ و اینستاگرامه و هر چقدرم امکانات پیامرسان های داخلی بیشتر باشه بازم میرین سراغ مسنجر های غربی

      • noisymind

        ببخشید میشه بگید کدوم امکاناتش بیشتر از خارجی ها بوده که ملت بازم نرفتن سراغش؟ اتفاقا خوب شد گفتی، این همه شرکت و دفتر و کسب و کار کوچیک و بزرگ ورشکست شد به خاطر شماها که رانت واردادتون و سودش کم نشه. اینا مهم نبود؟!!

  • Rayanlap

    از خودمون پول گرفتن،بعد با همون میرن چیز هایی که نمی خوان رو توسعه میدن و پول میخوان بابتش.بازنده کیه؟فقط مردم بدبخت

مطالب پیشنهادی