ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

Very satisfied Satisfied Neutral Dissatisfied Very dissatisfied
واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

چین تجهیزات تولید تراشه می‌خرد؛ راهکاری برای خودکفایی در مقابل تحریم‌ها

چینی‌ها در چند وقت اخیرا حدود ۹۰ درصد از تجهیزات تولید تراشه ژاپنی‌ها را خریداری کرده و باعث افزایش قیمت تمامی تجهیزات مربوطه شده‌اند. گفته می‌شود که این اتفاق واکنشی نسبت به تحریم‌های آمریکا بوده ...

ایمان صاحبی
ایمان صاحبی منتشر شده در ۱۲ اسفند ۱۳۹۹  |  ۲۲:۴۵

در دیجیاتو ثبت‌نام کنید

جهت بهره‌مندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخش‌های مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید.

عضویت در دیجیاتو

چینی‌ها در چند وقت اخیرا حدود ۹۰ درصد از تجهیزات تولید تراشه ژاپنی‌ها را خریداری کرده و باعث افزایش قیمت تمامی تجهیزات مربوطه شده‌اند. گفته می‌شود که این اتفاق واکنشی نسبت به تحریم‌های آمریکا بوده و برای افزایش خودکفایی صنعت تولید تراشه چینی صورت گرفته است.

خبرگزاری Nikkei Asia می‌گوید انبارها در چند وقت اخیر به سرعت خالی شده‌اند و این مسئله قیمت تجهیزات را بالا برده است. طبق اعلام این نشریه، قیمت سیستم‌های لیتوگرافی و سایر سیستم‌های لازم برای تولید نیمه‌رساناها اکنون سه برابر شده است. یکی از منابع شرکت «Mitsubishi UFJ Lease & Finance» ژاپن می‌گوید: «حدود ۹۰ درصد از دستگاه‌های دست دوم به چین رهسپار می‌شوند.»

منبع ناشناس دیگری که دلال تجهیزات دست دوم به حساب می‌آید، مدعی است: «دستگاه‌هایی که چند سال پیش اساسا بی‌ارزش تلقی می‌شدند حالا با قیمت‌های ۱۰۰ میلیون ینی [۹۴۰ هزار دلاری] به فروش می‌رسند.»

انتقال دستگاه‌های تولید دست دوم از ژاپن به چین اتفاق غافل‌گیرکننده‌ای نیست. عده‌ای می‌گویند چین این دستگاه‌ها را خریداری می‌کند چون ممکن است در آینده به کارشان بیاید، ولی به نظر می‌رسد که هدف نهایی آن‌ها خودکفایی هرچه بیشتر در حوزه تولید تراشه باشد. شرکت‌های فروشنده ژاپنی که این تجهیزات قبلا در انبارهایشان خاک می‌خورد، حالا پول زیادی به دست آورده‌اند.

نشریه بلومبرگ می‌گوید: «شرکت‌های چینی برای تولید تراشه‌های کامپیوتری حدود ۳۲ میلیارد دلار تجهیزات دست دوم از ژاپن، کره جنوبی، تایوان و بقیه کشورها خریداری کرده‌اند.» این گزارش مدعی است که خرید تجهیزات مربوطه حدود ۲۰ درصد نسبت به سال ۲۰۱۹ افزایش یافته است. انتظار می‌رود که این رقم همچنان به روند افزایشی خود ادامه دهد و در چند سال آینده نیز شرایط مشابهی داشته باشد.

SMIC به عنوان بزرگ‌ترین تراشه‌ساز چینی به خاطر تحریم‌های آمریکا با مشکلات زیادی روبرو شده و نمی‌تواند به فناوری‌های جدید آمریکایی دسترسی داشته باشد. به نظر می‌رسد که همه این اقدامات بخشی از برنامه بزرگ چینی‌ها برای خودکفایی در حوزه تولید نیمه‌رساناها باشد. این کشور از مدتی پیش کار روی توسعه سی‌پی‌یو، جی‌پی‌یو و حافظه‌های اختصاصی خود را آغاز کرده بود، ولی هنوز برای مهاجرت کامل و روی‌گردانی از فناوری‌های آمریکایی آماده نیست.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
نظرات ثبت شده (31 مورد)
  • molavy

    چینی ها هیچ وقت چیز خوبی تولید نکردن
    مثل گوشی های هواوی و شیائومی و ...

    • آریا

      نگران نباش تا شماها هستید میتونن آشغالاشون رو فرو کنن

    • Hey You!

      کامنت دروغ می‌زاری که چین رو قوی نشون بدی وقتی دیدی که کسی به حرفات اهمیت نمیده

  • sinagoogle

    حداقل نو میگرفتن نه دست دوم!
    با جمعیتی که به سرعت رو به پیری میره و برنامه های دولت چین که برای اصلاحات مالی و جهانی کردن بانک ها و موسسات مالی این کشور برای رقابت با سیستم مالی امریکا هیچ پیشرفتی نداشته و عدم شفافیت اقتصادی و از همه مهمتر اینکه این کشور با وجودی که تبدیل به اقتصاد دوم شده که هنوز هیچ کاری برای مالکیت فکری و ایجاد محیطی نوآورانه انجام نداده یعنی اینکه چین هنوز به دوران پسا صنعتی نرسیده و مسلما یک کشور در حال توسعه با ساختار اقتصادی قدیمی به حساب میاد که راه زیادی تا تبدیل به یک ابرقدرت تاثیرگذار جهانی داره.

    • آریا

      چین ادای ابرقدرت ها رو در میاره فقط. پیشرفت در چین فقط یک پوسته ظاهریه. هسته اش همون هسته گندیده چین دوران مائوست. دقیقا شبیه شوروی.
      اولین ماهواره و اولین فضا نورد رو فرستاده بود به فضا .وقتی فرو پاشید معلوم شد توانایی تولید حتی یخچال رو هم نداشت وقتی فقط تو یک بعد سرمایه گذاری کنی و ظاهر رو درست کنی همین میشه.
      چین هم به سرنوشت شوروی دچار میشه

    • 98asif_sh

      فکر می کنم بخش زیادی از حرفاتون درست باشه، هر چند من اصلا اطلاعاتی در مورد چین ندارم، ولی فکر می کنم چین یکی از ابرقدرت های جهان هست ولی مشکلش این هست که هنوز خودش را در عرصه جهانی ثابت نکرده و پرستیژ مثلا آمریکا را اصلا نداره، به نظر من نیاز به زمان و اصلاحات زیاد داره تا بتونه خودش رو ثابت کنه. اینکه چین هنوز یک کشور در حال توسعه هست، درست هست ولی به نظرم من داره کم کم از این مرحله عبور می کنه. دستگاه های دست دوم احتمالا به خاطر مهندسی معکوس هست نه استفاده به عنوان دستگاه مولد و تولید کننده چیپ.

  • آریا

    ای بابا . پس میگفتن چین پیشرفته است خودش همه چی تولید میکنه. چرا دست به دامن ماشینهای رده خارج ژاپنی کره ای شده؟ ?
    این بود ابرقدرت آینده؟ این (مثلا تو خواب) ابرقدرت آینده نباید یه تکنولوژی از خودش داشته باشه؟?

    • 98asif_sh

      از کسانی که هویتشون آرم یک شرکت یا یه شخص سلبریتی هست و سنگ بنای شخصیتشون یه فرد سلبتریتی هست، انتظار این که خود فرد، نظری داشته باشه که مال خودش هست معمولا محاله.

      • آریا

        بابا با هویت ? ?

    • Alireza?

      میشه بفرمایید اپل که بزرگترین غول فناوری (مثلا)ابرقدرت فعلی هست چرا نمیتونه یه ماشین بسازه و دست به دامن خودروسازهای آسیایی شده؟?

      • Alireza?

        من نگفتم دست به دامن ایران و چین شده گفتم چرا دست به دامن کشور های دیگه شده(آخه چین دست به دامن آمریکا شده?)مگه آمریکا تو همه زمینه ها بهترین نبود پس چرا غول ترین غول!فناوری آمریکایی نمیتونه ماشین هوشمند برقی بسازه ولی هیواندای و کیا و هوندا و.... میتونن؟

        • realtime

          چون کارش ماشین سازی نیست،ولی تسلا کارش ماشین سازیه.بعدش تو چرا قرارداد با هیوندا و کیا و غیره که هیچ کدوم چینی نیستن رو ربط میدی به توانایی آمریکا؟اپل قبلا توان تولید cpu نداشت چون تجربه ای نداشت ولی دیدم که اینتل رو کنار گذاشته و الان اومده خودش پردازنده واسه محصولاتش توسعه میده.این راه اپل هستش چون هزینش کمتره.در ضمن نقص این خودرو ها به ضرر ارزش کمپانی اپل تموم میشه پس بهتره تو دوره آزمون و خطا این اشتباه ها رو شریکی انجام بده تا همش نخوره به نام خودش.

      • realtime

        اون آسیایی که میگی ژاپن و کره هستش نه ایران و چین،همکاری اپل با آسیایی هارو به خودتون نگیر.اونا نمیرن با لکه های ننگ صنعت کار کنن.

      • آریا

        چون کارش ماشین سازی نیست . ولی فورد و جنرال موتورز و تسلا میسازن . هیچ نیازی هم به آسیایی ها ندارن.
        وقتی یک کشور رو با یک شرکت مقایسه میکنه فقط حماقت خودت رو ثابت کردی

  • saeed۱۹۸۵۹

    خودکفایی توی بخشی که نمیشه خودکفا بود چه معنی داره؟
    تمام قطعات خودشونم تولید کنن با نرم افزار چی کار میکنن در اخر کجا قرار بفروشن ؟
    چین باید تغییر کنه

  • Ali Hatami

    اگه غربگراهای ایران بود تنها راه از بین بردن تحریمهارو مذاکره با آمریکا و کولی دادن به اروپاییا میدونست، نه خودکفایی...

    • yas

      ‌‌‌شما که این همه کولی دادی به چین و روسیه خواهشا حرف از آمریکا و اروپا نزن

      • Alireza?

        بعضی اوقات آدم اینقدر از حماقت شما غربگداها مطمئن میشه که ترجیح میده سکوت کنه?

    • saeed۱۹۸۵۹

      تا چند سال دیگه نفت ارزش داره؟ ایا زمانی که نفت ارزش سوخت بودنش از دست بده و تبدیل به ماده پالایشگاهی بشه باز هم این حجم عظیم از تولید نفت نیازه؟ تا چند سال باید جا ما قطر گاز ما رو صاد کنه ؟ تا کی باید توی ثروتمند ترین کشور دنیا مثل کشور های فقیر ترین کشور ها زندگی کنیم؟

    • Khan

      شما کارت ملی هوشمند نمیتونی تولید کنی خودتو با چین مقایسه میکنی؟

      • Cyanic

        با اینکه قبلا میتونستیم٬ یه چند سالی هست که دیگه نمیتونیم حتی کاشی و موزاییک تولید کنیم. ربطی هم به ایرانی بودن نداره...

        • realtime

          اصلا قضیش خیلی عجیبه،گواهینامه راحت میاد ولی کارت ملی نمیاد:|بعدشم باید یاد بگیرن گواهینامه همون حکم کارت ملی رو داره.

  • Amir

    چین بیشتر پیشرفتشو تو تکنولوژی مدیون ژاپنه اما همینها سالهاست که از ژاپنی ها کینه دارن و تو فیلم هاشون میشه این رو دید.با اینکه ژاپن بارها به خاطر شرکت تو جنگ عذرخواهی کرده.

    • 98asif_sh

      اولا در مورد اینکه چین پیشرفتش رو مدیون ژاپن هست شما هیچ سند و مدرکی ندارید، دوما تو خودت حاضری کشوری رو ببخشی که بیش از چهار میلیون تن از هموطنان رو کشته و کشورت رو به بردگی گرفته باشه و زنانش را به عنوان برده جنسی به یغما برده باشه؟ این حس نفرت به ژاپن تو کره جنوبی حتی قویتره تا تو چین! چین رژیم توتالیتر هست و خودش جنایات زیادی مرتکب شده و باید جوابگو باشه، ولی عده زیادی فراموش می کنند که همین کشورهای "حامی حقوق بشر" هم حقوق بشر و رفاهشون رو اکثرا روی لاشه ی دیگران و به بردگی کشیدن دیگر ملت ها ساختن!

      • realtime

        منم هم نمی تونم اونایی که یه زمانی ایرانی ها(عجم ها) رو به بردگی گرفتن و کشتن و زناشون رو به بردگی جنسی گرفتن رو ببخشم.

    • molavy

      اون قتل و علمی که ژاپن کرده حالا حالا ها باید عذر خواهی کنه
      قشنگیش اینجای که آمریکا ژاپن رو قتل عام کرده یک بار هم عذر خواهی نکرده انگار که حق مردم ژاپن بوده نسل کشی بشن

      • Alireza?

        دقیقا موندم چرا هیچ کس به هیروشیما و ناکازاکی اشاره نمیکنه یه نفر هم که گفت هیچ کی واسش جواب نداشت و همه فقط دیس لایک کردن?

        • realtime

          آخیییی،نسل کشی؟وقتی جنگ تموم شده و بود و ژاپن نمی تونست این رو بفهمه جوابش رو هم گرفت.الان لابد میخوای بگی خوب چرا مردم بی گناه رو زد تو اون دو تا شهر؟اول از اینکه بهت بگم قرار بود سه تا شهر رو بزنه و سومی رو به دلایل تاریخی نزد وگرنه فقط همون دوتا نبودن.بعشدم مگه سرباز هایی که رفتن تو جنگ گناه کار بودن؟مگه آمریکا و فرانسه و اینگلیس جنگ رو شروع کردن؟هیتلر حمله کرد به لهستان بعدشم یه هلوکاست راه انداخت.کی جنگ رو شروع کرد؟نیرو های محور که سر همشون آلمان نازی بود.همون سرباز هایی که تو جنگ کشته شدن خانواده داشتن و واسه اونا اونجا بودن که یهو میدیدن یه هواپیما خودش رو منفجر میکنه که اونا رو بکشه.ارتش نیرو های محور عقب کشید اما ژاپنی ها باز هم با همون دیدگاه های عصر سامورایی خودشون میپریدن تو هواپیمای انتحاری و خودشون رو میکوبیدن به ناو ها و قبول نمی کردن که جنگ جهانی تموم شده.پاسخش هم گرفتن.

    • Alireza?

      وقتی چند صدهزار چینی کشته شدن عذرخواهی چه فایده ای داره

      • saeed۱۹۸۵۹

        بابا اونایی که کشتن و کشته شدن هردوشون تا حالا صدتا کفن پوسوندن اینطوری بخوای حساب کنی که ما ایرانیا باید بابت کشتارها توی افعانستان زمان شاه سلطان حسین و کشتار توی ایالت های ارمنستان آذربایجان زمان قاجار جواب پس بدیم

        • molavy

          اون حکومت ها رفتن ولی حکومت های الان آمریکا همون حکومت های جنگ جهانی هستت

مطالب پیشنهادی