ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

Very satisfied Satisfied Neutral Dissatisfied Very dissatisfied
واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

همراه اول از موتور جستجوی بومی ذره بین رونمایی کرد

رئیس مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به راه‌اندازی موتور جستجوی بومی ذره بین توسط اپراتور همراه اول تاکید کرد این موتور جستجو می‌تواند Single Sign On را در بین کاربران ایرانی جا بیندازد و ...

آرش پارساپور
آرش پارساپور منتشر شده در ۱۹ اسفند ۱۳۹۹  |  ۱۰:۵۳

در دیجیاتو ثبت‌نام کنید

جهت بهره‌مندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخش‌های مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید.

عضویت در دیجیاتو

رئیس مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به راه‌اندازی موتور جستجوی بومی ذره بین توسط اپراتور همراه اول تاکید کرد این موتور جستجو می‌تواند Single Sign On را در بین کاربران ایرانی جا بیندازد و کاربران داخل کشور با لاگین کردن به آن، دیگر نیازی به ورود به اپلیکیشن‌های مختلف نداشته باشند.

«ابوالحسن فیروزآبادی» در مراسم افتتاح مرکز مانیتورینگ پلتفرم‌های دیجیتال همراه اول اعلام کرد این موتور جست‌وجو از قابلیت‌های محلی خوبی برخوردار است: «امیدواریم بخش بزرگی از نیازهای مردم را به مراتب از مرورگرهای خارجی بهتر تامین کند.»

فیروز آبادی با بیان اینکه در مرکز مانیتورینگ پلتفرم‌های دیجیتال همراه اول تمهیداتی دیده شده که وضعیت به‌کارگیری سکوها، برنامک‌ها و اپلیکیشن‌های ایرانی رصد شود گفت: «در این مرکز VODها، سکوی آموزشی شاد، پیام‌رسان‌ها که حداقل شامل چهار پیام‌رسان با تاثیر وسیع ملی هستند، برای استفاده مردم مانیتور می‌شود.»

او درباره پروژه موتور جستجوی بومی همراه اول گفت: «ما در جریان این پروژه بودیم، امروز مراحل نهایی را برای اعلام عمومی طی کرد که آن آماده‌سازی یک اپلیکیشن مرورگر و موتور جست‌جو است که از قابلیت‌های محلی خوبی برخوردار است و امیدواریم بخش بزرگی از نیازهای مردم را به مراتب از مرورگرهای خارجی بهتر تامین کند.»

وی‌ ادامه داد: «به دنبال این هستم که اپلیکیشن‌های ایرانی، در حوزه پیام‌رسان‌ها، VODها، مرورگرها، موتورهای جست‌وجو از مزیت‌های سرزمینی استفاده کنند و سرویس بهتری از مشابه خارجی به شهروندان ارائه دهیم. از مواردی که کاربرانی که در فضای مجازی فعالیت دارند و کسب‌کار دیجیتال راه‌ انداخته‌اند را دچار اذیت می‌کند، این است که در طول روز برای ورود به اپلیکیشن‌های مختلف و محیط‌های مختلف کاری وارد می‌شوند و برای این کار از نام‌های کاربری و رمز عبورشان استفاده می‌کنند، اصطلاحی به نام Single Sign On وجود دارد که‌ می‌توان از آن استفاده کرد و وارد فضای مجازی شد.»

دبیر شورای عالی فضای مجازی خاطرنشان کرده که اگر استفاده از موتور جستجوی بومی ذره بین در بین کاربران زیاد شود، هماهنگی لازم بین دستگاهی برای اجرای Single Sign On وجود دارد: «در این راستا وعده دادیم که اگر همراه اول بتواند اپلیکیشن مرورگری را ارائه دهد که تعداد زیادی از مردم ایران استفاده کنند، ما هماهنگی‌های لازم بین دستگاهی را فراهم می‌کنیم که کاربر وقتی وارد محیط می‌شود، برای یک بار وارد شود و  در طول روز در اپلیکیشن‌های مختلف بتواند با همان یک بار ورود کارش را انجام دهد. این کار در ادامه نظام هویت معتبر است و ما به دنبال تسهیل کاربر و تسهیل تبادلات بین‌دستگاهی هستیم.»

آنطور که از صحبت‌های فیروزآبادی برمی‌آید، به جز این موتور جستجو قرار است که مرورگر ذره بین نیز به زودی عرضه شود. موتور جستجوی بومی ذره بین همراه اول از این لینک در دسترس است.

از سوی دیگر با جستجوی بیشتر می‌توان دید که اپلیکیشن این موتور جستجو در مارکت‌های اندرویدی ایرانی نیز حاضر است البته با تعداد نصب بسیار کم. برای مثال توضیحاتی درباره ذره بین در مایکت داده شده است: «‏‏ذره بین یک سوپروب‌گرد رایگان فارسی‌ است که جستجو و گشت‌وگذار در دنیای بی‌انتهای اینترنت را آسان می‌کند.» همچنین در بخش ویژگی‌های ذره‌بین می‌توان این موارد را مشاهده کرد:

  • ‏زبان ذره بین فارسی‌ است.
  • هزینه اینترنت مصرفی استفاده از ذره بین، برای وب‌سایت‌های ایرانی نیم‌بها و برای وب‌سایت‌های بین‌المللی، تمام‌بها است. این هزینه با فعال‌سازی بسته‌های هدیه ذره بین، رایگان است.
  • تماشای ویدئوهای دل‌خواه شبکه‏‌های اجتماعی و وب‌سایت‌‏های دیگر، در تب ویدئوی ذره‌ بین، همیشه با ترافیک نیم‌بها محاسبه می‏‌شود.
  • ذره بین امکان جستجو و دسترسی طبقه‌بندی شده به متن، تصویر، ویدئو (کلیپ، فیلم و سریال) و موسیقی را فراهم می‌کند.
  • جستجو در ذره بین، ساده ا‌ست و نیاز به هیچ تخصصی ندارد.
  • سرعت جستجو و رسیدن به نتیجه‌ دل‌خواه در ذره بین بالا است؛ تنها با یک کلیک!

‏همچنین گفته شده که در بستر ذره‌ بین می‌توان به این موارد دسترسی داشت:

  •  دسترسی آسان به اخبار و اطلاعات روزانه
  •  آگاهی از نرخ طلا، ارز، سکه و بورس
  • دسترسی لحظه‌‏ای به وضعیت آب‌وهوا
  •  پیگیری اخبار ورزشی و نتایج زنده فوتبال
  • امکان مقایسه و خرید اینترنتی
  •  دسترسی آسان و به صرفه به پربیننده‌ترین و به‌روزترین محتواهای شبکه‌های اجتماعی، اپلیکیشن‌ها و سایت‌های ایرانی
  • تماشا و دانلود انواع ویدئو (کلیپ، فیلم و سریال)

گفتنیست پروژه موتور جستجوی بومی با سایت‌هایی چون یوز و صرف هزینه‌های میلیاردی آغاز شد ولی تا به امروز این موتورهای جستجوی بومی نتوانستند در بین کاربران جا باز کنند. برخی کارشناسان بر این باور هستند که برای پا گرفتن یک موتور جستجوی بومی حداقل به ۴۰۰ میلیون کاربر هم‌زبان نیاز است تا آن موتور جستجوی بومی در بین آن قشر کارایی داشته باشد و راه‌اندازی آن صرفه اقتصادی داشته باشد.

وزیر ارتباطات پس از قطع اینترنت در سال ۹۸ درباره وضعیت موتور جستجوی بومی گفته بود که ایران در این موضوع ضعف دارد: «ما در موتور جست‌وجو ضعف داریم و سال ۹۸ پس از قطعی اینترنت مشخص شد توان اداره کردن نیازهای مردم از طریق پیام‌رسان بومی وجود ندارد و در این حوزه مردود شدیم.»

حال باید دید سرنوشت موتور جستجوی بومی ذره بین چه خواهد بود. هرچند کارکرد اولیه‌ی آن نشان می‌دهد که می‌تواند برتری‌هایی نسبت به نمونه‌های بومی دیگر داشته باشد. اما اینکه چقدر می‌تواند به نمونه‌های بین‌المللی نزدیک شده و اساسا چه ارزش افزوده‌ای برای کاربران ایجاد می‌کند، سوالات مهمی هستند که زمان پاسخ آن‌ها را مشخص می‌کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
نظرات ثبت شده (55 مورد)
  • Mohammad amirseifi

    خلی هم عالیه و ازش استفاده میکنم

  • Morteza

    یوز و قبلیا که از لحظه اول ساخته شده بودن برای سانسور محتوا، مثلا عبارت "حسن جهان آرا" رو سرچ میکردید هیچی دربارش نمیومد. حالا ذره بین بنظر یکمی نامحسوس تر میخواد وارد بشه و حداقل انقدر تابلو دنبال سانسور نیست

  • realtime

    ما هیچ مشکلی با داخلی نداریم مشروط بر عدم فیلتر خارجی

    • Morteza

      مشکل اینه که داخلی بدون سانسور خارجیا توجیه اقتصادی نداره، چیزی هم که هدف اقتصادی نداره ( حداقل تو ایران ) هدفش سیاسیه . اهداف سیاسی هم که اینجا همیشه به ضرر مردمه

  • Uncle_STULIN

    اگه حمایت بشه توسط دولت خوبه، حداقلتسلط گوگل رو کم کنن

  • sam1983

    تصور کنید همین رو صزف آموزش به کمیته فرهنگی میکردن بابت اینکه اقا برای استفاده از اینترنت شبانه نیاز نیست طرف بیدار بمونه و میتونه سیستم رو بزاره رو دانلود بخوابه تا بسته های شبانه حدف نمیشد گام مثبتی بود البته همه کشور ها موتور جستحو دارند و این به خودی خود خیلی هم خوبه اما مشکل اونجا پیدا میشه که اهداف مختلف نتایج مختلف دارند

  • smtm

    همون شاد بسه که ساختن
    باز یه چیز دیگه نسازین ب**نین به مردم????

  • esmail hasany

    خیلی هم عالی
    الان گوگل هم همین طور با موتور جستجوش داره رفتار میکنه ولی چون بعضی ها خود تحقیر هستند مال ایران میشه دیکتاتوری مال اون ها میشه توجه به مردم و خواسته اینترنت همه حا کنترل میشه سرور های آمریکا زیر نظر nsa سرور های اروپا زیرنظر اشلون و....

    • realtime

      خود تحقیری؟میدونی که مخالفا از شما نیستن و مخالفت با چیزی که شما میخواین خود تحقیری نیست؟اون پرونده ای که شرکت های آمریکایی علیه دولت آمریکا راه انداخن و گفتن اطلاعات کاربر هارو نمی دن خودتش مهر تاییدیه که نمی تونی هر کاری که شرکت های چینی زیر بارش میرن رو ببندی به گوگل و اپل

  • hesamsa

    به ای اینکه این همه پول بی زبون رو به باد بدن همین رو صرف فرهنگ سازی استفاده از فضای مجازی میکردن مشکلات حل میشد

  • realtime

    مردم درس عبرت بگیرین،تلگرام رفت،توییتر رفت،یوتیوب رفت،همه رفتن سره این میل به کنترل مردم.اگه بازار باز بود من از داخلی ها استقبال میکردم نه اینجوری که هیچ رقابتی نیست.

  • حسین ارشد

    اپ ش در واقع بعنوان یک مرورگر عمل میکنه! قراره چی بشه ینی ?

نمایش نظرات بیشتر
مطالب پیشنهادی