ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

Very satisfied Satisfied Neutral Dissatisfied Very dissatisfied
واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

درخواست افزایش قیمت ایران خودرو
خودرو

درخواست مجدد ایران‌خودرو برای افزایش قیمت هم‌زمان با واردات خودرو

مدیرعامل ایران‌خودرو در اظهارات اخیر پیرامون واردات خودرو، از دولت خواست محدودیت قیمت‌گذاری دستوری در صنعت خودروسازی حذف کند.

زهرا ملکی
زهرا ملکی منتشر شده در ۲۲ آذر ۱۴۰۱  |  ۱۸:۴۵

در دیجیاتو ثبت‌نام کنید

جهت بهره‌مندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخش‌های مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید.

عضویت در دیجیاتو

مدیرعامل ایران‌خودرو در اظهارات اخیر پیرامون واردات خودرو، ضمن اشاره به عدم مخالفت با این پروسه سودمند، از دولت خواست محدودیت قیمت‌گذاری در صنعت خودروسازی را از میان بردارد. قیمت‌گذاری دستوری، کابوس شرکت‌های خودروسازی بوده که آن‌ها را با زیان‌های کلانی مواجه کرده است. بنابراین درخواست ایران‌خودرو جهت افزایش قیمت چندان هم غیرمنطقی و غیرمنتظره به‌نظر نمی‌رسد.

دولت با اعمال سیاست قیمت‌گذاری دستوری، کام خودروسازان را تلخ کرده و موجب زیان‌دهی و کاهش نقدینگی آن‌ها شده است. از طرف دیگر، خودروسازان ملزم به افزایش محصولات خود و عرضه هرچه بیشتر خودرو به بازار هستند تا بلکه ثباتی هرچند جزئی در بازار به‌وجود آید. البته در این میان، واردات خودرو نیز به ثبات بازار و پاسخگویی به نیاز متقاضیان کمک کرده و سنگینی بار را تا حدی از دوش خودروسازان برداشته است.

از‌این‌رو، نه‌تنها ایران‌خودرو، بلکه خودروسازان دیگر نیز مخالفتی با واردات خودرو ندارند. با این وجود، درخواست ایران‌خودرو جهت افزایش قیمت نه یک گلایه انحصاری، بلکه یک درخواست واحد از سوی تمام خودروسازان محسوب می‌شود. چراکه قیمت‌گذاری دستوری تاکنون به غیر از زیان و بدهی سنگین به بانک‌ها، هیچ نتیجه دیگری برای شرکت‌های تولیدکننده به همراه نداشته است.

عرضه خودرو در بورس کالا تا حدی یک راهکار مناسب برای جبران ضرر ناشی از سیاست قیمت‌گذاری دستوری به‌نظر می‌رسد. ایران‌خودرو و سایپا، به‌عنوان خودروسازان اصلی کشور در تلاشند تا عرضه محصولات در این بستر مزایده‌ای را افزایش دهند. البته به گفته مدیرعامل ایران‌خودرو، این فعالیت نه در راستای مدیریت بازار، بلکه با هدف افزایش تولید و کاهش زمان تحویل خودرو به خریداران صورت می‌گیرد.

در بحث واردات بد نیست بدانید که ایران‌خودرو به‌عنوان یک شرکت تولیدکننده، فعلاً تمایلی به ورود خودروهای خارجی ندارد. این شرکت خود را در جایگاه بالایی در ساخت خودروهای باکیفیت می‌بیند و رقابت با محصولات خارجی را به واردات ترجیح می‌دهد. البته زیرمجموعه‌های این شرکت برنامه‌هایی برای واردات دارند، هرچند که این برنامه‌ها برای سال آینده تنظیم شده‌اند.

زهرا ملکی
زهرا ملکی

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • Mohammad Sadegh Manafi

    متاسفم واسه مردمی که میرن واسه این ماشینا ثبت نام میکنند اونم تو قرعه‌کشی شون! دوست من طرفدار نظام نبود ولی چون میخواست یکم پول دستش بیاد رفت ثبت نام کرد (حرف یکی دو ماه پیشه)

  • Rezahan

    اگر قیمت فرغون به یک میلیارد برسد مردمان احمقی از ایران بدان دست خواهند یافت

مطالب پیشنهادی